woekerende clematis verwijderen

33 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 03/07/2010 - 18:51
sanjuud

woekerende clematis verwijderen

Hallo mensen,

Ik heb sinds twee 3 jaar dat mijn tuin vernieuwd is een border met daarin
een clematisinfo-icon om zo de schutting te bedekken.
Ik weet de naam van de clematis niet meer maar weet wel dat deze clematis
erg woekert.
Heb na 1 jaar geprobeert om de clematis te verwijderen maar dit is niet
gelukt, afgelopen voorjaar heb ik de border (90 cm breed) over een lengte
van 1,5 meter leeg gespit en de hoofdwortel met daarbij de kleine
worteltjes (zover mogelijk) verwijdert.
Echter nu springt de clematis weer aan alle kanten uit de grond en is
daarbij al op de helft van de lenget van de border (3 meter) het is dus een
echte woekeraar.

Ik pluk me suf om de scheuten te verwijderen, ook heb ik de scheuten boven
de grond ingespoten met gif.
De gifbehandeling is ook niet voldoende, de scheut gaat dood maar direct
daarnaast komt weer een nieuwe boven.

Het begint een beetje een plaag te worden, heb voor de rest een hele mooie
border maar deze clematis bederft mijn tuinpret.

Weet iemand een manier om deze woekeraar te verdelgen?

Hartelijk dank voor het meedenken,

Sander Nijhof

za, 03/07/2010 - 19:32
RdB

Klimkt niet erg clematisachtig, Kun je een foto plaatsen=

Ruud

za, 03/07/2010 - 20:16
mun

Dat was ook mijn gedachte. Ik ken geen clematisinfo-icon die op deze manier woekert. Zou het niet iets anders kunnen zijn? Hop?

za, 03/07/2010 - 20:52
sanjuud

Ik weet voor 99% zeker dat het een clematisinfo-icon is, een foto heb ik naar gezocht maar blijkbaar is deze nooit op de foto gekomen.
Het zijn kleine blauwe bloemen, de bloemen (wanneer ze uitgebloeit zijn) krijgen kwastachtige haren. De takken zijn ongeveer 3 a 4 mm dik.

Bedankt voor de snelle reactie!

za, 03/07/2010 - 20:56
mun

Dat klinkt inderdaad wel als een clematisinfo-icon.

za, 03/07/2010 - 21:35
RdB

Inderdaad, al ken ik geen clematisinfo-icon die zich zo misdraagt. De bosrank kan hard groeien maar een echte woekeraar vind ik het niet.

Maar goed, de handelingen die je beschrijft zijn wel het enige dat helpt. Scheuten blijven verwijderen, eventueel met round-up/ Clear-up behandelen als het echt niet anders kan. Zet steed even een spa onder de nieuwe scheut om zoveel mogelijk wortels eruit te halen

Succes met de verdelging! (De aanhouder wint)

Ruud

za, 03/07/2010 - 23:19
peterplant

Kun je via google controleren of het om Clematisinfo-icon alpina of Clematis macropetala of Clematis viticella gaat ? Ik ben ook benieuwd, want ook ik heb nog nooit van zo'n hardnekkige Clematis gehoord.

zo, 04/07/2010 - 00:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

Waarschijnlijk Clematisinfo-icon vitalba, die inderdaad behoorlijk kan woekeren. Meters ranken is niet vreemd. De plant kan tientallen meters hoog uitgroeien.

zo, 04/07/2010 - 01:14
sanjuud

Het meest lijkend is de Clematisinfo-icon vitalba, hij groeit als een razende.
En nu maar proberen te stoppen, ik heb echt de border leeggespit en
hoofdader(s) verwijderd ook al het kleine grut en toch tot komt hij terug....
en hoe!
Dan maar blijven plukken zo verzwak ik hem wel denk ik (hoop ik) totdat hij
het opgeeft, of is dit een heel lang proces?

Wederom bedankt voor de reacties!

Groet Sander

zo, 04/07/2010 - 01:46
peterplant

Clematisinfo-icon vitalba bloeit wit, je geeft aan dat de plant blauw bloeit. Als dat zo is kan het nooit Clematis vitalba zijn.

zo, 04/07/2010 - 13:02
sanjuud

Heb even navraag bij mijn vrouw gedaan betreft kleur van de bloemen, het
waren dus bloemen met een rode buitenkant met een oranje achtige binnenkant.
Voor de rest klopt het signalement wel.

groet sander

zo, 04/07/2010 - 13:51
tuinprins

Klinkt eerder als een Campsisinfo-icon ...

zo, 04/07/2010 - 14:58
mun

Aha, niet blauw bloeiend, maar rood/oranje, dus waarschijnlijk Campsisinfo-icon radicans. Ja, die kan inderdaad flink woekeren. In mijn vorige tuin heb ik hem ook met veel moeite moeten verwijderen, want hij was nogal opdringerig. Maar wel heel mooi.

Maar dan kloppen de zaadpluizen niet.

zo, 04/07/2010 - 15:19
sanjuud

Het is dus lastig vast te stellen welk soort ik heb staan, 1 ding is zeker en
dat is dat ik 99,9% zeker weet dat het een clematisinfo-icon is (aangeschaft bij
intratuin) en ik weet zeker dat hij woekert ondergronds.
Nu is het zaak om hem te stoppen, De aanhouder wint?
Blijven plukken van scheuten? Hopende op afname van groeikracht.

Allen bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet,

Sander

zo, 04/07/2010 - 15:42
peterplant

Ook bij Intratuin worden fouten gemaakt. Voor 99.9 % zeker is het een Campsisinfo-icon. Resultaat blijft hetzelfde, succes met het verwijderen.

zo, 04/07/2010 - 15:43
D_SDennis

Plaats dan toch even een foto! Want we zijn nieuwsgierig!

zo, 04/07/2010 - 16:08
sanjuud

ik ben op zoek geweest naar een foto op de computer, blijkbaar was de
clematisinfo-icon niet foto waardig want heb overal foto's van behalve de clematis. Ik
moet het dus hebben van een omschrijving.

Een ding is zeker, het is een woekervarriant.

Volhouden dus.

Sander

zo, 04/07/2010 - 17:01
D_SDennis

Heb je zelf geen fototoestel of een aardige buurman misschien?

zo, 04/07/2010 - 17:58
sanjuud

Het punt is dat ik dit voorjaar gespit heb om de clematisinfo-icon weg te krijgen, dat
is echter niet gelukt.
Nu pluk ik de nieuwe scheuten weg om zodoende de clematis geen mogelijkheid
te gunnen, er is dus niets bovengronds vandaar er geen foto te maken is.
Het enige wat de clematis aan daglicht ziet is zijn de topjes die boven komen
waarna ik ze weer weg trek.

Groet sander

zo, 04/07/2010 - 18:32
mun

Je kunt misschien even googlen op Campsisinfo-icon radicans en je dan proberen te herinneren of je schutting er vroeger zo heeft uitgezien.
Als jij zegt blauwe bloemen en je vrouw zegt rood/oranje bloemen dan heb je misschien in je herinnering de namen Clematisinfo-icon en Campsis ook niet goed opgeslagen.

zo, 04/07/2010 - 21:11
RdB

Misschien best als een clematisinfo-icon gekocht. Bij Intratuin verkopen ze je nog een klimop als clematis ware het niet dat ze geen idee hebben wat het verschil is.

Ruud

zo, 04/07/2010 - 21:27
mun

Het is inderdaad schrikbarend, de plantenkennis van de meeste tuincentra.
Tuinmeubels, barbecues enz. zijn de hoofdzaak geworden, planten zijn maar bijzaak.

zo, 04/07/2010 - 21:51
peterplant

Rdb, is de Intratuin bij jou in de buurt zo slecht?

zo, 04/07/2010 - 21:56
lousje

Etiketten verwisselen is een hobby van sommige klanten.

zo, 04/07/2010 - 23:32
tuinprins

Ik heb een keer het volgende meegemaakt bij een landelijke keten van tuincentra. Er stonden een aantal planten in de heesterafdeling geëtiketeerd als Cornusinfo-icon kousa. Die planten waren echter geen Cornussen maar Chimonanthussen (i.e. Chimonanthusinfo-icon praecox). Ik dacht laat ik behulpzaam zijn en zeggen dat de planten verkeerd gelabeld zijn. De medewerker verzekerde echter dat het Cornussen waren. Na enig aandringen mijnerzijds zou hij het overleggen met de chef. Toen ik er een maand later kwam hadden ze nog steeds het etiket van Cornus kousa.

Gegroet, de tuinprins

ma, 05/07/2010 - 00:23
D_SDennis

Tsja, voorbeelden van alledag. Het bijft nog steeds een dubieus verhaal. ondergronds woekerende clematissen? Volgens mij bestaan die niet. Als er nou toch een foto kwam van zo'n scheut die boven de grond komt......
Ik heb ooit ook een aantal jaren op een tuincentrum doorgebracht. Wij joegen een nietje door de labels heen, want idd klanten, wel of niet goedbedoeld, maken er vaak een potje van.

ma, 05/07/2010 - 00:29
RdB

@peterplant: nee, erger, mijn ervaring lijkt sterk op bovenstaand van tuinprins. Om een voorbeeld te noemen: op een bekend grasje stond de naam van een heester. Daarop gewezen werd ik grondig terecht gewezen: als die naam op het etiket stond dan was het d

ma, 05/07/2010 - 12:29
D_SDennis

Haha! Voor planten ga ik ook al jaren niet meer naar tuincentra!

ma, 05/07/2010 - 13:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

@mun: 1 op de 20 mannen is kleurenblind :-)

ma, 05/07/2010 - 13:23
mun

Tja, daar heb ik niet aan gedacht. Ik ben een vrouw.

ma, 05/07/2010 - 14:49
stekjes

Hoi Sander
Als het toch een clematisinfo-icon vitalba is, dan kan je nog jarenlang nieuwe planten
in je tuin verwachten.
Hier had ook iemand zo'n clematis tegen zijn schutting staan, maar nu zit de
hele buurt vol met nieuwe planten want hij zaait verschrikkelijk uit.
Ik hou erg van clematissen alleen deze is echt een ramp.
Dus iedere keer verwijderen zodra je weer een nieuw stuk plant ziet dan win
je het wel op den duur

ma, 05/07/2010 - 14:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

eindelijk een foto dan?

ma, 05/07/2010 - 15:00
mun

UItzaaien is weer iets anders. Zaailingen zijn meestal makkelijker te verwijderen dan ondergrondse woekeringen.

Onderwerp gesloten