Butia Capitata nog in volle grond?

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 23/08/2010 - 19:57
Broemaas

Butia Capitata nog in volle grond?

Graag wil ik uw advies vragen voor hetvolgende:
Ik heb afgelopen week een butia capitata gekocht (hoogte 170 cm; stam 25 cm, zie foto). Ik twijfel om de plant nu nog in de volle grond te plaatsen of hem dit seizoen te laten overwinteren in een nagenoeg vorstvrije kas.

Ik realiseer me dat ik de butia moet beschermen als ik hem in de volle grond zet. Ik overweeg dan een tentje te bouwen met polycarbonaatplaaten, zodat hij goed droog blijft. Dit kost natuurlijk wat meer moeite, maar wellicht heb ik dan een lichte voorspromg betreffende de wortelontwikkeling aan het begin van het nieuwe groeiseizoen.

Graag uw advies.

Met vriendelijke groet,
Niek Broeders

Butia Capitata nog in volle grond?
ma, 23/08/2010 - 21:09
Subtropical

Ik zou het niet meer doen, en zowiezo de coniferen weghalen. Deze passen niet bij palmen ;-) Ieder zijn smaak natuurlijk :-)maar de combi grassen , bamboe en palmen past altijd.

ma, 23/08/2010 - 21:26
kristof p

hoezo coniferen passen niet bij palmen. er zijn zat subtropische en tropische coniferen die samen met palmen groeien in de (sub)tropen ;-).

de Butia kan in de volle grond maar dan zal je hem idd goed moeten beschermen en de ergste kou (-5°C en lager) en vorstdagen buitenhouden....
eenmaal goed aangeslagen kunnen ze wel wat hebben (-8/-10 als uitschieters) eens er vorstdagen mee gemoeid zijn word het pas moeilijk. heb wel het idee dat als ze enkele zo'n winters hebben meegemaakt en hebben overleefd ze wat sterker worden. hier hadden 5 van men 8 Butia's speerrot of bladschade na de eerste koude winter van 08/09. buiten 2 exemplaren zijn ze allen teruggekomen en na laatste winter had geen enkele ook maar een beetje schade...

hier is men trots in de tuin (nogmaals :-) ).

Butia Capitata nog in volle grond?
ma, 23/08/2010 - 22:04
D_SDennis

Ja, advies is dus afhankelijk van waar je woont en welke risico's je daar loopty. Ik heb die van mij in juli 2009 in de vollegrond gezet. Sindsdien geen enkele groei meer maar er is inderdaad een flinke wortelkluit in ontwikkeling. Er had zich sindsdien een enorme speer ontwikkeld, polsdik. Maar geen nieuwe bladeren tot ongeveer eind juli dit jaar, slechts zeer geleidelijke groei van de speer. Sinds eind juli hebben zich ineens twee enorme bladeren losgemaakt van de speer en deze ontvouwen zich nu geleidelijk. Ook de speer neemt nu met 1 cm per dag in lengte toe. Ik denk dat er dit jaar nog wel een, misschien twee bladeren bijkomen, maar verwacht, met de enorme kluit die zich nu heeft ontwikkeld en de groei die weer begint, dat ik volgend jaar pas echt flinke groei kan verwachten. Dus ik denk dat het verstandig kan zijn m nu al in de grond te zetten, maar dan wel goed beschermen. hoe dan ook zal ik m dit jaar ook weer goed gaan beschermen. Ik wil geen risico's lopen, want ik woon in het midden van NL. Maar ik hoop natuurlijk op een milde winter. Afgelopen winter ook beschermd met een kasje van noppenfolie en een vorstvrijhouder er in gedurende de ijsdagen. Succes.

ma, 23/08/2010 - 22:20
D_SDennis

Mijn butia is trouwens nog weel een stuk groter, dat maakt ook nog wel wat uit. Kristof: pracht exemplaar! Gaat het goed met de vruchtzetting?

ma, 23/08/2010 - 22:33
kristof p

ja, beter dan verwacht.

dit is de eerste, deze heeft een paar weken voorsprong op de tweede bloem. (wacht nog steeds op de derde bloem om open te springen maar dat kan niet lang meer duren)

Butia Capitata nog in volle grond?
ma, 23/08/2010 - 22:34
kristof p

de 2de bloem

Butia Capitata nog in volle grond?
ma, 23/08/2010 - 22:36
Broemaas

Beste Kristof en D_sdennis,

Dank voor jullie advies.
Ik woon in de omgeving van Breda.
Ik ben niet zo'n kenner van een butia catpitata, maar ik dacht dat juist de combinatie van nat en kou in de winter funest is voor de palm.
Door er nu voor te zorgen dat deze absoluut droog komt te staan (door er een bouwwerk om heen te zetten met polycarbonaatplaten (dubbelwandig!), zou het dan nog echt nodig zijn om alsnog bij te verwarmen, of kan de verwarming dan achterwege blijven?

Kristof, hoe heb jij de butia's beschermd?

Graag wacht ik jullie reacties af.

Met vriendelijke groet,
Niek Broeders

ma, 23/08/2010 - 23:31
D_SDennis

Mee eens, nat en kou is geen goede combinatie. Ik zou adviseren zo droog mogelijk te houden. Ik had er ook een kasje omheen. Maar of dat voldoende is bij koude hangt af van hoelang de kou aanhoudt. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

di, 24/08/2010 - 00:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Jacco j: ik begrijp wat je bedoelt; het sfeertje wil bij mij ook niet komen, als ik palmen zie op een keurig gazonnetje, tegen een coniferenhaag. Misschien daar eens een topic aan wijden?

Sorry, maar ik ben geheel buiten het huidige topic onderwerp.

di, 24/08/2010 - 03:57
edwardkarin

Heee greenconnection, dacht dat je op vakantie was?

Ik heb ook een haag, mooi hoor van de thujainfo-icon gelderland coniferen, stond er al aan de buitenkant van m'n tuin, erg mooie en gezonde haag.

Ik vind het contrast wel mooi, ben ook niets anders gewend.

Ook in zuid-Europa zie je coniferen, wel niet in haagvorm, maar denk eens aan de cipres-familie.

Deze steekt qua beeld zovaak af tegen een washingtonia palm.

gr. Edward

di, 24/08/2010 - 04:01
edwardkarin

Hoi Niek,

Nu uitplanten en wat water geven lijkt me het verstandigst te doen, later droog houden in november als het echt kouder gaat worden, nu nog niet.

Ik heb mijn butia die het goed doet, vorige winter verwarmd met lichtslang en vliesdoek eromheen, ging erg goed.

Ik draai geen lichtslang er meer omheen, maar zou het erbij stoppen als verwarming in het vliesdoek waarmee je de palm strak omwikkeld, om de stam heen had ik afgedekt met boomschors, flinke laag en dat ging goed met temp. van -12 graden.

gr. Edward

di, 24/08/2010 - 21:11
Subtropical

waarom nu nog planten met een grote kans dat je hem verliest. Als je hem begin maart plant is vroeg zat en vooral als je ruimte hebt hem vorstvrij weg te zetten zou ik hier voor kiezen ( misschien wel een grotere pot alvast als je hem dan toch buiten laat staan moet de vorst eerst door de nieuwe grond voordat ie de wortels aantast)

wo, 25/08/2010 - 00:58
edwardkarin

Hoi Jacco, met verwarming lukt het wel, maar dan moet alles vorstvrij blijven.

Uitplanten in maart is zeker een verstandigere keuze, maar als ie nu in de weg staat, moet je de palm nu aanplanten niet wachten.

gr. Edward

Onderwerp gesloten