Krijgt deze mooie kamerplant voldoende water?

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 03/03/2011 - 13:43
Sadi

Krijgt deze mooie kamerplant voldoende water?

Ik geef 'm -zoals het kaartje me vertelde- netjes 1 keer per week een flinke scheut water (een halve gieter zelfs, het is een hele grote pot). Maar desondanks gaan de bladeren hangen. Omdat ik 'm niet wil verzuipen... vraag ik me af of de bladeren gewoon hangen vanwege het gewicht ervan, of omdat hij wellicht te weinig water krijgt? Wat jullie...

Krijgt deze mooie kamerplant voldoende water?
do, 03/03/2011 - 15:06
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit is een Dieffenbachia. Staat hij in een binnenpot met gaten voor de afwatering?

do, 03/03/2011 - 15:09
Sadi

Nee, hij staat wel ruim in de aarde, maar het is een dichte pot waar hij direct in staat.

do, 03/03/2011 - 16:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dan is denk ik het euvel opgelost. Eerst een binnenpot aanschaffen. Aarde wel vochtig houden, hij heeft hekel aan natte voeten. Benevelen is ook een optie.

do, 03/03/2011 - 16:29
Sadi

het euvel opgelost als in... hij moet in een bak met gaten?

do, 03/03/2011 - 17:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Afwateringsgaten zorgen voor afvoer van teveel water, maar ook voor zuurstof naar de wortels.

do, 03/03/2011 - 23:06
Anoniem (anoniem geplaatst)

Eerst in een bijv. terracotta of plastic binnenpot met afwateringsgaten, en daarna in je mooie sierpot, bedoel ik.

vr, 04/03/2011 - 08:24
monet

Of in het vervolg een mooie pot kiezen met een waterreservoir.

vr, 04/03/2011 - 10:10
Polplastron

Of wat ik soms ook durf te doen: een paar gaatjes boren met een fijne steenboor (niet 'kloppen') in de bodem van de sierpot. Dit lukt meestal ook aardig.

Groeten,

Pol

vr, 04/03/2011 - 10:23
Sadi

gaten in de sierpot zelf lijkt me geen goed idee, dan lekt de plant wellicht water op mijn laminaat :) Maar, rest nog steeds de vraag of deze plant te weinig water krijgt? Of hangen de bladeren gewoon door het gewicht ervan?

vr, 04/03/2011 - 13:14
Polplastron

Je moet er dan wel een bordje onder zetten hé!

Wat de plant zelf betreft; ik vind hem er niet echt ongezond uitzien hoor.

vr, 04/03/2011 - 13:20
Sadi

Ja, maar om heel eerlijk te zijn... een bordje onder zo'n mooie pot is geen gezicht... of te wel: een plastic pot IN de pot...

vr, 04/03/2011 - 13:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

Heb jezelf al een heel goed idee, onderhand?

vr, 04/03/2011 - 13:40
Sadi

Het liefst laat ik 'm zo staan, dat staat natuurlijk 't mooist.. maar ik wil wel dat de plant blijft leven ;-) Ik vraag me dus voornamelijk af of de bladeren van deze plant behoren te hangen, of dat ze hangen omdat hij te weinig water krijgt?

vr, 04/03/2011 - 14:03
Anoniem (anoniem geplaatst)

Je kunt hem natuurlijk ook zo laten staan, hem een heleboel water geven en kijken wat gebeurt, toch?

vr, 04/03/2011 - 14:04
Sadi

met het gevaar dat de wortels gaan rotten... ook zonde :(

vr, 04/03/2011 - 14:10
EdjeB

Hoi Sadi,
Beetje moeilijk om op basis van de foto goed in te schatten hoor.
Verwacht van een pot met gat ook geen wonderen, ook dan kun je een plant verzuipen door 'm te lang te nat te houden. Dat gat geeft echt geen garanties.
Blijft de vraag waarom die z'n blad laat hangen natuurlijk.
Moet je ff checken:
Aarde onderin zeiknat? Haarwortels verrotten waardoor de plant geen water kan opnemen en verdrogingsverschijnselen vertoont..... En dan gaan mensen nog meer gieten ;)
Aarde grotdroog? MNeer water geven dus!
Staat de plant donker en warm en groet gewoon door? Te snelle groei veroorzaakt zwakkere takken en lange bladeren en die combi zorgt voor hangend blad. Of de plant draait z'n blad naar het licht omdat dat niet van boven komt?
Of er is niks aan de hand en de plant heeft gewoon hangend blad.....

vr, 04/03/2011 - 14:37
Polplastron

Zoals gezegd vind ik de plant er goed uitzien.
Overigens gaan er meer planten dood aan te veel gieten dan aan te weinig gieten.

Een pot zonder afwatering is hoedanook een slecht idee. Je hebt hier een aantal tips gekregen die je kan opvolgen. Ik vat even samen:
1) De plant verplanten in een andere pot met afwateringsgaten en deze in de overpot zetten.
2) De plant verplanten in een hele andere pot met afwateringsgaten en deze zo in je huis zetten.
3) Gaten maken in de overpot en er een discreet schoteltje onderzetten.
4) Gewoon negeren dat de plant niet optimaal verzorgd kan worden op de huidige manier en gewoon zein wat er gebeurt.

Overigens is een Dieffenbachia familie van de Aronskelken en durven deze planten wel eens te druppen. Ik geef het je maar mee gezien je je zorgen maakte over je laminaat.

Zie dus maar wat je ermee doet, maar ik geloof niet dat we je nog meer tips en advies kunnen geven hoor!

Groeten,

Pol

vr, 04/03/2011 - 15:08
Sadi

Dank Pol, denk dat ik wel voldoende tips heb... zal 'ns kijken hoe hij reageert als ik 'm overpot in een plastic 'binnenpot' en wat het druppen betreft, da's ok hoor, veeg je er zo af ;-)

Onderwerp gesloten