welke boom is dit?

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 25/01/2017 - 15:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

welke boom is dit?

Weet iemand welke boom (incl. luisjes) dit is? De foto's zijn genomen eind sep.

welke boom is dit?
wo, 25/01/2017 - 15:34
Kyra

een close-up

welke boom is dit?
wo, 25/01/2017 - 15:34
Kyra

het blad

welke boom is dit?
wo, 25/01/2017 - 15:35
Kyra

nog wat blad

welke boom is dit?
wo, 25/01/2017 - 16:13
Batdah

Robiniainfo-icon pseudoacacia?.

wo, 25/01/2017 - 17:24
bruleham

Robiniainfo-icon pseudoacacia denk ik

wo, 25/01/2017 - 18:12
Kyra

Goh, dat antwoord verrast me. Door de overall hangende vorm van de kroon (zie nog een foto hieronder) had ik zelf totaal niet gedacht aan Robiniainfo-icon. Ook de blaadjes leken me iets spitser en er zaten geen stekels aan de takken. Maar misschien is dat omdat het nog een jonge boom is?

welke boom is dit?
wo, 25/01/2017 - 19:20
Batdah

Deze stonden vroeger in de straat van mijn ouderlijk huis en ik herinner dat het opschot vol met stekels zat, de boom is op een onderstam geënt

do, 26/01/2017 - 00:11
Carib

Hoewel het blad er op lijkt, klopt het toch niet helemaal met robiniainfo-icon. De kleur van de bladsteel klopt niet en de ruimte tussen de onderdelen van het blad is groter dan bij Robinia. Ook het beeld als geheel klopt niet met een Robinia, zoals je zelf ook al aangaf. Overigens hebben alleen de jongere delen, zoals opschot, stekels. Hoe ouder de boom wordt, hoe minder stekels. Dat is een anti-vraat-mechanisme bij veel bomen. Ik heb een niet-geënte, want zelf uit opslag opgekweekte Robinia en de eerste paar jaar was hij zwaar gedoornd en nu al veel minder. Wat het wel is, daar ben ik ook nog niet uit. Hingen er ook vruchten of zaadpluizen in de boom?

do, 26/01/2017 - 11:33
Kyra

Dank voor de reactie. Ik heb nog eens de foto's afgespeurd en ik meen hier een gedroogde peul te zien hangen. Zaadpluizen waren er in ieder geval niet (en ook geen opschot). Ik stuur ook nog een foto van de stam (niet helemaal scherp), maar misschien heb je er iets aan. Ook in die foto lijken er trosjes peulen te hangen. Dus waarschijnlijk wel iets in de vlinderbloemige familie.

welke boom is dit?
do, 26/01/2017 - 11:33
Kyra

stam

welke boom is dit?
do, 26/01/2017 - 11:34
Kyra

nog meer peulen?

welke boom is dit?
vr, 27/01/2017 - 15:00
Batdah

Ik herinner me trossen met witte of lichtroze bloemen zoals Robiniainfo-icon, er waren variaties in bloemkleur. Na een paar jaar zijn ze allen gerooid want na elke storm lagen er een of meerdere om, soms met kluit en al.

za, 28/01/2017 - 15:21
GreenConnection

Waar staat deze boom? Is het in Nederland?

za, 28/01/2017 - 17:50
dklpnzvl (anoniem geplaatst)

Het is een selectie van Robiniainfo-icon pseudoacacia.
Welke, niet sluitend te bepalen met deze foto's (en ook omdat er grote verwarring is).
Robinia pseudoacacia 'Unifoliola' ('Heterophylla', 'Monophylla')
lijkt er het beste op (er zijn overigens erecte en treurvormige klonen onder deze naam in de handel)
ik zie beduidend minder, en bovendien in grootte verschillende blaadjes dan bij de gewone Robinia het geval is, vandaar.
grtjs
Jan

zo, 29/01/2017 - 11:54
Kyra

Dank voor jullie reactie. Inderdaad is de afstand en grootte van de blaadjes anders als bij de 'gewone' Robiniainfo-icon. En uiteraard de hangende vorm die mij van de wijs bracht. De boom staat in Gent (BE).

zo, 29/01/2017 - 12:53
dklpnzvl (anoniem geplaatst)

in Gent staan er wel meer en grotere exemplaren van deze selectie,
bijvoorbeeld zoals je kunt zien op Google Maps op de R40 via volgende link
https://tinyurl.com/y53dgjeb -@51.0501789,3.7029575,3a,89.9y,240.07h,98.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgO3QwsNs1M_w81Va1dm9Kw!2e0!7i13312!8i6656
grtjs
Jan

zo, 29/01/2017 - 22:50
Carib

He gelukkig, mysterie opgelost. Op de foto's op internet zie ik ook dezelfde opvallend dunne stam als de boom hier op de foto. Ook dat is nogal afwijkend van de 'gewone' robiniainfo-icon. Een van mijn Robinia's, nog een stuk kleiner dan de boom op de foto, heeft al een veel dikkere stam.

ma, 30/01/2017 - 14:31
Kyra

Aha, ook op oudere leeftijd zijn de verschillen opmerkelijk. Ik zal eens gaan kijken op de R40.

Onderwerp gesloten