Plukken => Determineren => Drogen! Gedroogde planten determineren is erg moeilijk! Determineren kan a.h.v. een flora (dat is een boek) of a.h.v. een goede gids voor veldbloemen (ook bij de boeken te vinden). Trek je plan en zeg tegen de docent dat hij duidelijk moet uitleggen wat de bedoeling is van een herbarium en dat hij je tips moet geven hoe je dat moet doen.
Ik wil gerust bijles geven in het maken van herbariums, maar dan vraag ik wel een degelijke betaling.
Waarom neem je dan geen planten die je kent? Overigens wel onverantwoord om zo maar planten te plukken. Voor het zelfde geld pluk je een beschermde plant.
Ik heb het antwoord het is waarschijnlijk een prikneus. En ruud heeft helemaal gelijk. Als u (Ludovicmoise) een vraag hebt, waarom plaatst u die dan bij mijn antwoorden? U kunt toch ook een nieuwe vraag maken?
Wat is nu het meest onfatsoenlijk? Een leek die inbreekt in een ander draadje omdat hij/zij waarschijnlijk niet de forumetikette kent of ... een student die anderen zijn werk laat doen? En dan nog commentaar durft te geven ook!
GA NAAR DE BIB MAN! EN LEES EENS EEN BOEK OVER PLANTEN!
Tegen de student die dit draadje opende om makkelijk en zonder veel moeite een werkstuk voor de school te maken. Ik word daar redelijk moe van ...
Kunnen die docenten niet gewoon wat planten laten determineren in de les of bij wijze van examen? Voor dit soort zaken dient een forum naar mijn mening niet. Ik wil nog gerust helpen als zo'n student zegt: ik heb al twintig planten gevonden, maar over deze twijfel ik nog ... Ik denk dat het ... is maar ik weet het niet zeker.
Overigens weten die studenten blijkbaar niet dat ze de planten eerst moeten opzoeken of determineren en dan pas drogen. Fout van de docent of ... aandachtsproblemen?
Verder vind ik het ook hemeltergend dat men niets meer op kan zoeken in een BIB(liotheek). Daar vind je massa's plantenboeken, veldgidsen en vast nog wel een flora. Toen ik destijds zo'n werk moest maken, werkte ik eerlijk gezegd vaak andersom: ik zocht eerst een plant in een boek en ging daarna langs de weg een exemplaar knippen.
Hopelijk geeft zo'n docent geen punten op zo'n herbarium want anders verdienen veel van de vaste forumleden vast een 20/20 en de student een onderscheiding voor het gebruik van nieuwe media, maar een 0/20 voor het maken van een herbarium.
De leraar zegt: stel een herbarium samen van zoveel planten, bekijk de kenmerken en d.m.v. een flora kom je er achter hoe deze heten. De bedoeling en het resultaat van die inspanning is dat je de naam van die planten je hele leven niet meer vergeet en vanuit de praktijk de kenmerken weet te onderscheiden.
Nee zeggen die studenten, dat is mij te veel werk. Haal wat planten uit de natuur, ga naar het forum waarvan de link de ronde doet op het schoolplein en vraag het daar. Bespaart een hoop tijd en je hebt je punten op je herbarium gehaald.
Alleen jammer dat je er niks van geleerd hebt ! ! !
Ja, maar bij hem valt het nog mee. 'T zijn er maar twee.
Maar 't is tamelijk belachelijk. Mijn herbarium bestond in de tijd bestond uit 100 planten. Ik kreeg een lijst (allemaal de latijnse naam). Dus eerst opzoeken welke plant het was, foto gezocht, de groeiplaats moest genoteerd worden en dan er op uit om de planten te zoeken. En het waren allemaal vrij veel voorkomende tuinplanten en onkruiden.
Het is onverantwoord van een leerkracht op kinderen er zo maar op uit te sturen. Zo kunnen ze zeldzame planten plukken.
Mijn mening hierover is volgens mij duidelijk: neen. Forums als deze zijn er voor tuin-en plantenliefhebbers, of ze nu beginners zijn of verteranen.
Wie hier enkel komt voor plantennamen voor een herbarium wat hij/zij zelf had moeten maken, biedt niets extra aan een forum en gebruikt enkel zonder te geven.
Schoolprojecten die verdere verzorgingsinfo vragen over bepaalde niet zo vanzelfsprekende planten wil ik nog wel ondersteunen en op weg helpen.
Als we elke keer de juiste namen 'voorzeggen', maken we dit forum waanzinnig populair bij de schooljeugd. Dus niet meer antwoorden. Ook niet als 'moeders' help roepen.
Wat meer ingezoomd
Pluk je zomaar wat planten en zoek je dan de naam of zo? Vroeger kreeg ik een lijst namen en moest ik de planten zelf gaan zoeken.
Nee, je mag zelf bedenken wat je wilt plukken. Je krijgt geen lijst.
Onmogelijk slechte foto's!
Plukken => Determineren => Drogen!
Gedroogde planten determineren is erg moeilijk!
Determineren kan a.h.v. een flora (dat is een boek) of a.h.v. een goede gids
voor veldbloemen (ook bij de boeken te vinden).
Trek je plan en zeg tegen de docent dat hij duidelijk moet uitleggen wat de
bedoeling is van een herbarium en dat hij je tips moet geven hoe je dat moet
doen.
Ik wil gerust bijles geven in het maken van herbariums, maar dan vraag ik wel
een degelijke betaling.
Groeten
Waarom neem je dan geen planten die je kent? Overigens wel onverantwoord om zo maar planten te plukken. Voor het zelfde geld pluk je een beschermde plant.
ik heb ook een probleem,weet ook niet wat dit is
Dan zoo ik de foto op het identificatie forum plaatsen en niet in de vraag van iemand anders
inbreken
Ruud
Ik heb het antwoord het is waarschijnlijk een prikneus. En ruud heeft helemaal gelijk. Als u (Ludovicmoise) een vraag hebt, waarom plaatst u die dan bij mijn antwoorden? U kunt toch ook een nieuwe vraag maken?
Wat het is weet ik niet, maar in geen geval Lychnis coronaria,prikneus,
Wat is nu het meest onfatsoenlijk? Een leek die inbreekt in een ander draadje
omdat hij/zij waarschijnlijk niet de forumetikette kent of ... een student
die anderen zijn werk laat doen? En dan nog commentaar durft te geven ook!
GA NAAR DE BIB MAN! EN LEES EENS EEN BOEK OVER PLANTEN!
Groeten,
Een leerkracht
leerkracht , WTF is de BIB? En tegen wie wasde reactie van u bedoelt?
Tegen de student die dit draadje opende om makkelijk en zonder veel moeite
een werkstuk voor de school te maken. Ik word daar redelijk moe van ...
Kunnen die docenten niet gewoon wat planten laten determineren in de les of
bij wijze van examen? Voor dit soort zaken dient een forum naar mijn mening
niet. Ik wil nog gerust helpen als zo'n student zegt: ik heb al twintig
planten gevonden, maar over deze twijfel ik nog ... Ik denk dat het ... is
maar ik weet het niet zeker.
Overigens weten die studenten blijkbaar niet dat ze de planten eerst moeten
opzoeken of determineren en dan pas drogen. Fout van de docent of ...
aandachtsproblemen?
Verder vind ik het ook hemeltergend dat men niets meer op kan zoeken in een
BIB(liotheek). Daar vind je massa's plantenboeken, veldgidsen en vast nog
wel een flora. Toen ik destijds zo'n werk moest maken, werkte ik eerlijk
gezegd vaak andersom: ik zocht eerst een plant in een boek en ging daarna
langs de weg een exemplaar knippen.
Hopelijk geeft zo'n docent geen punten op zo'n herbarium want anders
verdienen veel van de vaste forumleden vast een 20/20 en de student een
onderscheiding voor het gebruik van nieuwe media, maar een 0/20 voor het
maken van een herbarium.
Groeten,
Pol
Helemaal met Pol eens.
De leraar zegt: stel een herbarium samen van zoveel planten, bekijk de kenmerken en d.m.v. een flora kom je er achter hoe deze heten.
De bedoeling en het resultaat van die inspanning is dat je de naam van die planten je hele leven niet meer vergeet en vanuit de praktijk de kenmerken weet te onderscheiden.
Nee zeggen die studenten, dat is mij te veel werk. Haal wat planten uit de natuur, ga naar het forum waarvan de link de ronde doet op het schoolplein en vraag het daar. Bespaart een hoop tijd en je hebt je punten op je herbarium gehaald.
Alleen jammer dat je er niks van geleerd hebt ! ! !
Ja, maar bij hem valt het nog mee. 'T zijn er maar twee.
Maar 't is tamelijk belachelijk. Mijn herbarium bestond in de tijd bestond uit 100 planten. Ik kreeg een lijst (allemaal de latijnse naam). Dus eerst opzoeken welke plant het was, foto gezocht, de groeiplaats moest genoteerd worden en dan er op uit om de planten te zoeken. En het waren allemaal vrij veel voorkomende tuinplanten en onkruiden.
Het is onverantwoord van een leerkracht op kinderen er zo maar op uit te sturen. Zo kunnen ze zeldzame planten plukken.
Tja, we kunnen in deze niet oordelen over de leerkracht gezien we niet weten
hoe hij zijn opdracht heeft gegeven hé!
Indien de opdracht was: maak een herbarium en daar verder geen uitleg of
afspraken rond gemaakt zijn, is de leerkracht fout.
Groeten,
Pol
Maar waar het hier in feite om gaat is of we op dit tuinforum het huiswerk van die studenten blijven maken.
Mijn mening hierover is volgens mij duidelijk: neen. Forums als deze zijn er
voor tuin-en plantenliefhebbers, of ze nu beginners zijn of verteranen.
Wie hier enkel komt voor plantennamen voor een herbarium wat hij/zij zelf had
moeten maken, biedt niets extra aan een forum en gebruikt enkel zonder te
geven.
Schoolprojecten die verdere verzorgingsinfo vragen over bepaalde niet zo
vanzelfsprekende planten wil ik nog wel ondersteunen en op weg helpen.
Groeten,
Pol
Als we elke keer de juiste namen 'voorzeggen', maken we dit forum waanzinnig populair bij de schooljeugd.
Dus niet meer antwoorden. Ook niet als 'moeders' help roepen.