Planten/bomennamen
#1
wo, 04/06/2014 - 11:46
Planten/bomennamen
Op de basisschool waar ik werk werken we met een speciale klas die bestaat uit 4 groepjes. 2groepjes met kinderen die extra ondersteuning krijgen in hun werk. 1 groepje met kinderen die op een eigen niveau werken. En een groepje met kinderen die hoogbegaafd zijn.
Nu ben ik op zoek naar een goede naam voor deze groepjes.
Het leek me mooi om hen planten/bomennamen te geven.
Zouden jullie me kunnen helpen in het zoeken naar namen waarin je iets terug ziet van groei. Een positieve groei.
Ik ben erg benieuwd! Alvast bedankt.
Wat een onzin ! waarom zou je een etiketje op die kinderen (groep) plakken ?.
Er zijn al zoveel hokjes waar iedereen ingeduwd wordt.
Dat u dit op uw eigen manier interpreteert is tot daar aan toe. Maar uw
reactie laat zien dat u niet begrijpt wat de bedoeling is. Hopelijk zijn er
mensen die het wel begrijpen.
Een naam geven is iets anders dan een etiket plakken hé! Het zou veel erger
als er een A-, B- en C-klas zou zijn volgens het niveau van de kinderen of
als men zou spreken van 'De Zwakken' en 'De Hoogbegaafden'.
De groepjes die ondersteuning krijgen zou ik de naam geven van klimplanten;
die hebben ook ondersteuning nodig, maar bloeien en groeien uiteindelijk
wel prachtig uit. Ik denk hierbij aan klimrozen, reuk- of siererwten,
akkerwinde, blauwe regen, wingerd, passiebloemen, bramen, ....
De groep die op eigen niveau werkt, kan eender welke naam krijgen, maar
misschien is een plant die speciale zorgen nodig heeft wel interessant
zoals een orchidee (die heeft ook speciaal substraat nodig om in te
groeien), een waterlelie (die groeit enkel in het water) of iets
dergelijks.
Voor de hoogbegaafden zou je kunnen werken met planten die op een hoger
niveau werken zoals stamrozen, stokrozen of planten met een typische
grillige vorm zoals een krulhazelaar of zo (lekker ingewikkeld!).
Met de planten die ik voorstel is er geen onderscheid dat het ene beter zou
zijn dan het andere en dat is heel belangrijk.
Vriendelijke groeten van een collega die jaren in het Buitengewoon
Onderwijs heeft lesgegeven en die weet dat symbolische namen erg belangrijk
zijn. Ik werkte zelf met de leerlingen met de verborgen talenten (i.p.v. de
'zwakste' leerlingen! GRRR!) ;)
Groeten,
Pol
Een excuus verwijderen is wel erg laag!
De roos wordt wel de koningin der bloemen genoemd. Is het dan niet discriminerend om juist de groep hoog begaafden die naam te geven?
tijdens mijn ochtendwandeling bedacht ik het volgende: mijn interesse voor tuinen e.d. is ontstaan in mijn vroege jeugd.En dat is 80 jaar geleden!Niet alleen mijn ouders, maar ook de particuliere kleuterschool die ik bezocht hebben daar aan meegewerkt. Zo maakten we als kleuters van 4 á 5 jaar wandelingen door een park en via kleine weggetjes door weilanden. En de juf wees ons op de bloemen die we tegenkwamen. En zo wist ik al heel vroeg dat koeien geen boterbloemen eten en meer van dat soort wetenswaardigheden.
Tegenwoordig zijn de mogelijkheden om kennis op te doen veel toegankelijker dan toen. Loop eens door de omgeving van uw leerlingen en kijk wat daar voor planten staan. Dat zijn de planten die ze dagelijks tegenkomen en waarvan ze meestal de namen niet of nauwelijks kennen. Zoek samen met uw leerlingen naar de namen en naar de hoedanigheden en het gebruik van die planten en laat ze dan zelf hun groepsnaam kiezen.Voorbeeld: madeliefje, een vrij onaanzienlijk plantje, maar zeer hardnekkig, bloeit het hele jaar door en je kunt van de bloemetjes een feestkransje of een armbandje maken.
Groep 1: De Vlijtige Liesjes
Groep 2: De Prikneusjes
Groep 3: De juffertjes in 't groen
Groep 4: De Sanseveriaatjes