Spaanse planten 4/5/6/7
vr, 15/05/2015 - 23:02
Spaanse planten 4/5/6/7
Plant 4 foto 1
De plant is een kruisbloem met opvallende knotsvormige hauwtjes. De kruisbloempjes zijn wit en staan in een ijle armbloemige pluim. Ongeveer zoals een Crambe maar met maar weinig bloempjes per bloeiwijze.
Foto 1 is een overzicht van de plant, excuses voor de kwaliteit maar het is vrijwel onmogelijk zo'n ijl gedoe mooi op de foto te krijgen.
Plant 4, foto 2
De bloempjes
Plant 4, foto 3
Het blad
Plant 4 foto 4
De merkwaardige hauwtjes
Plant 5, foto 1,
Deze stond gewoon in de botanische tuin, helaas met een compleet verkeerde naam (zelfs geen familie). Het is een flinke struik van zo'n 2 meter
Plant 5, foto 2
Detail
Plant 6 foto 1
Ik kwam op Sedum rupestre, klopt dit? Helaas geen bloem
Plant 7, foto 1
Op een droog, armetierig stukje sprietig gras stond ook een leuke Walstro
Overzicht
Plant 7, foto 2
Bloem
Plant 7 foto 3
Let op de naaldvormige blaadjes, uiteraard in een krans. De steel is niet echt vierkant, wel wat hoekig.
Plant 7, zou Phuopsis stylosa kunnen zijn. Plant 4, mogelijk toch een Crambe soort, bv. C. santosii.
4 moet inderdaad wel een Crambe zijn. Na het nodige gepluis denk ik aan C. filiformis, hauwtje komt (in vergelijking met enige foto's op botanische sites goed overeen (op andere natuurlijk niet) met als voordeel dat de foto's genomen zijn dichtbij 'mijn' vindplaats.
Dankzij je Phuopsis tip kwam ik opnieuw bij Asperula uit. Vorige keer liep ik 'vast' op A. arvensis, maar dat kan niet, want die bloeit blauw. Deze keer vond ik A. hirsuta, die in de streek als wilde plant voorkomt als goede kandidaat. Phuopsis kon ik niet terugvinden als zijnde een wilde plant in Andalusie. De tuinplanten van Phuopsis zijn veel te vlezig, maar dat kan aan hun makkelijke leventje liggen.
Bedankt voor je hulp
Ruud
Plant 5 (met dank aan een ander forum) Justicia adhatoda of Malabarnoot.
Ruud