Welke plant is dit ?
vr, 30/07/2010 - 20:11
Welke plant is dit ?
Ik heb het nodige gezaaid dit jaar en deze plant kwam op in mijn potje met een zijdeplant. Echter is dit volgens mij geen zijdeplant.
Het is ondertussen een behoorlijke plant aan het worden. Mooie grote bladeren die zacht aanvoelen en ook de stengel is zacht fluweelachtig behaard waardoor het een ietwat grijzig uiterlijk krijgt. Hij heeft nog niet gebloeid dus ik kan helaas niets zeggen over de bloemen.
De foto is wat klein, maar zo van een afstandje zou ik zeggen :
Paulownia tomentosa. Kijk en vergelijk op Google.
hoi
Dat zou inderdaad wel eens kunnen. MM, het was niet echt de bedoeling om een boom in mijn tuintje te krijgen. Misschien in een pot zetten ?
Ik weet overigens niet hoe ik op een andere manier de foto zou moeten plaatsen. Tips ? Oja, ik heb nog wel een fotootje van zijn kruin, misschienkun je daar meer op zien ?
Ik zie dat de bladeren verspreidstandig zijn ,dus niet twee aan twee recht tegenoven elkaar, dan is het dus geen Paulownia.
Wat wel durf ik niet te zeggen. Ik gok een éénjarige of een of andere exotische plant.
Hoi Peter,
Pfft, blij toe...dus toch geen boom !
Maar wat dan wel ? Andere ideeen ?
Ik denk toch dat Peter gelijk heeft. Op de eerste foto zie je toch tegenoverstaand blad. Op de tweede foto is dat onduidelijk. Of heb ik het mis?
Dat zigzaggen in de top klopt niet met Paulownia.
Ik heb nog even gekeken maar het klopt inderdaad dat de bladeren in de top niet tegenover elkaar staan.
Wat zou het verder nog kunnen zijn ?
Hoe zit het met de verbascumsoorten ?
Lijk wel wat op een soort komkommer
Ik dacht dat komkommerplanten lig/klimplanten waren ?
Dit is een stevige plant die goed op zichzelf staat zonder steun.....
Daar heb je gelijk in, maar er worden tegenwoordig zoveel soorten gekweekt met weer allerlei
nieuwe eigenschappen. Het zou mij niets verbazen dat er ook een komkommer bestaat die op eigen
benen kan staan. Maar ik weet niet of ik het goed heb met mijn komkommer hoor!
Heb je misschien ook zonnebloemen gezaaid (laagblijvende o.i.d.)?
Is ook maar een wilde gok hoor! maar heel in de verte vind ik het daar ook wel op lijken (al zijn de bladeren wel vrij groot, gezien de hoogte van de plant). Aangezien er van zonnenbloemen ook heel veel soorten zijn wou ik deze toch ook even noemen.
Verder heeft de plant misschien ook wel iets wel van een stokroos? (die heeft ook zachte en harige bladeren en stengel.)
Zou het soms Physalis peruviana kunnen zijn, de Kaapse kruisbes?
Hoi allemaal,
Ik heb inderdaad ook gedacht aan een zonnebloem maar over het algemeen zijn deze bladeren meer prikkerig dan fluwelig. De plant van een kaapse kruisbes ken ik niet goed maar als ik op internet kijk zou het dat misschien wel kunnen zijn. Ik hou jullie op de hoogte als er ontwikkelingen zijn van bloemen en vruchten. Waarschijnlijk zullen we dan meer weten.......
een grote foto van de gehele plant zou veel kunnen verklaren.
ik denk ook dat het een eenjarige soort is.
vrgr