Tuin met 2 hoogte verschillen 1,30 m
di, 12/10/2010 - 10:22
Tuin met 2 hoogte verschillen 1,30 m
Dag,
Ik heb een vraag over hoe ik iets moet bouwen in de tuin. Ik zal in het kort even uitleggen wat de situatie is. Wij hebben een tuin van 13m lang, wonen aan het water. Nu wil ik de tuin gaan aanpakken. De eerste 7 meter moeten gewoon tegels worden, niks bijzonders. Na deze 7 meter gaat de tuin 1,30m omlaag en daar begint een vlonder van 6x6m. Die 1,30m moet recht omlaag gaan. Nu komt mijn vraag. Hoe kan ik het beste een afscheiding of muurtje maken die ongeveer 1,30m hoog is en stevig genoeg? Ik voeg ook een schets toe om het wat beter toe te lichten.
hallo,
heb eigenlijk maar 1 mogenlijkheid en dat is een beton muur met betongaas erin..
eventueel goed glad afstrijken en die kunt u dan eventueel betegelen met een natuursteen of dergelijk
Mee eens, alleen een stevige muur voldoet hier, vooral gezien vanuit het perspectief van de toekomst. Probleem kan hierbij de ondergrond zijn.
Gegroet, de tuinprins
Nog afgezien van het feit hoe je dat aansluitend op je buren gaat oplossen, wil ik zeggen dat een vertikale wand van 1,30m hoog een enorme fundering, maar ook een stevige verankering vereist. Kademuren waar schepen aan meren hebben ook zo'n constructie. Het grootste probleem is het vertikale, een probleem wat b.v. de dijkenbouwer niet heeft, want die maakt gebruik van het 'natuurlijke' talud, de schuinte die een berg losgestortte grond aanneemt. Dan werken alle krachten vertikaal naar beneden volgens zwaartekracht. Verlang je nu een vertikale wand dan wil de driehoek grond (zie schetsje) afglijden en die wigvom drukt je vertikale wand weg, tenzij je die grondig verankert. Dit moet groots en vakkundig worden aangepakt.
Frans.
Is het ook nog de bedoeling om op het vlondergedeelte te komen. Dan zou er ook nog een trap gemaakt moeten worden.
Ann
ja die trap kan je maken met speciale opsluitbanden van ong 1meter soort bielzen maar dan van puur steen
Je zou ook hardhouten damwand profiel kunnen gebruiken 1/3 ingaven en met draadeinde
bevestigen aan palen die achter de wand plaats op ongeveer 100cm wel van belang om genoeg
verankering aan te brengen of een andere optie is muur elementen te gebruiken deze zijn in
diversen afmetingen en vormen te verkrijgen
Goedeavond,
Al de bovenstaande suggesties kunnen alleen een beton muur is een kostbaar en lelijke oplossing.
mijn idee als tuinontwerper/adviseur:
maak een h.houten beschoeiing, palen van 7x7x3.00mtr 170 cm de grond in slaan, palen om de 60 cm zetten, h. houten schoeiingsplanken van 2 cm dik aan de grondkant vastmaken dmv slotbouten m8 x110 met een sluitring,
Schoeiingsplanken verpringend bevestigen dit voor een steviger geheel.
Circa 25 onder de rand aan de zichtzijde, horizontaal een h.houten balk van 5x10cm bevestigen dmv slotbouten bevestigen slotbout door de balk en de paal en plank zetten
Als laatste plaats je om de paal een trekanker deze maak je op de volgende manier: sla een paal van 2 meter ongeveer 1,5meter uit de schoeiing, zo diep mogelijk in de grond ca. 30cm onder maaiveld.
Plaats tussen de schoeiing en de laatst geslagen paal een draadeind van 2meterlang en m10 dik met aan beide zijden een plaatring.
en zo heeft u een solide en zeer stevige opsluiting.
Hieraan kan u zelf ook nog een h.houten trap maken.
Ik hoop dat ik u zo een idee aan de hand heb gedaan
Vriendelijke groeten en succes,
Geert Hummel
www.hummeltuinontwerp.nl
Als je zo`n overbrugging hebt om op te lossen en er te weinig verstand van hebt, adviseren wij van Plantadvies iemand in de arm te nemen die hier verstand van heeft.
Plantadvies