1e ijsdag van 2008 al hier?
za, 13/12/2008 - 14:03
1e ijsdag van 2008 al hier?
Hier is de temp. op veel plaatsen in mijn tuin waar de zon niet komt, nu -0.5 graden, als het vanavond weer kouder wordt is het op veel plaatsen in de tuin niet boven 0 geweest.
Het vriest niet hard we praten over -2 graden, maar toch moeten de musa basjoo's beschermd worden en sommige kuipplanten naar binnen worden verhuist.
Na morgen weer alles boven 0 is de voorspelling, maar op de lange termijn is het zachter worden alweer tegengesproken in de nieuwe weermodellen, het blijft aan de koude kant, geen diepvries, maar wel 's nachts rond de -1 a -2.
Het is kouder dan de laatste 10 decembermaanden die we hebben gehad, als de voorspelling ook uitkomt.
Maar hopen dat januari een superzachte maand zal worden, dan is de kans op schade het grootst want dan kan de temp. goed onderuit gaan.
Het valt me nu nog mee met die oostenwind.
gr. Edward
hier is het ook kouder dan voorspeld. gisternacht was voorlopig de koudste met -1.1°C. momenteel is het hier +2°C. gisteren bleef het kwik ook steken bij 2/3 graden. ik hoop dat het vanaf morgen terug iets zachter word...musa's zijn nog niet beschermd en is ook nog niet nodig hier maar de bladeren vertonen nu wel wat verkleuringen...
gr
Kristof
Ooh nee bij mij zijn de bladeren er al vanaf, stammen in een rietmat, zak eroverheen voor het vocht, dat laat ik tot eind februari wel zo staan, of het moet in januari al voorjaar gaan worden.
Dat het blad verkleurt zeg je, dat houdt toch al niet meer bij dit weertype, die verpappen toch al snel?
Ik zou ze inpakken, neem geen risico, dan heb je in het voorjaar een voorsprong, ik hoop dat nu eens wel te hebben, is mij nog niet gelukt, vanuit de grond komen ze wel terug, maar worden ze maar 1 meter meer niet.
gr. Edward
mijn musas zijn al 1 maand ingepakt het heeft hier al -4 gevrozen
Heb die ook al veilig verpakt,hier ongeveer zelfde temperatuur als bij
Kristof(als ik het goed voorheb ook woonachtig in west-vlaanderen)
Aan kristof,wees toch voorzichtig als het s'nachts en overdag vriest word het riskant.
Mvg Philip.
musa gister ff nog snel ingepakt
houten frame met fleecedoek en daaromheen rekfolie en bovenop een kleed en zo gaat dat al jaren goed