Overwintering van niet winterharde planten
#1
di, 08/09/2009 - 17:03
Overwintering van niet winterharde planten
Hallo, ik ben cliff(nieuw bij de forum)Ik wil graag advies over mijn planten die ik graag willen laten overwinteren in mijn garage.Ik heb zo'n 10 ensete maurellis(1m-1.5m),4 oleanders(1.5-2m),10 klein oleanders(70cms),2 phoenix canariensis van 80cms en 1 van ruim 2mx2m,basjoo van bijna 3m,sikkenmis van 3m en stuk of 8-10 andere varianten van bananplanten en nog veel meer te noemen.In de eerste plaats wou ik die planten brengen na n'planten pension maar dat kost me 700 euro(35 euro x 20m2) bij ons vlakbij en bij n'ander 300 euro maar die zit ver weg dus transport kosten (brengen en ophalen)meer dan 300 euro.Heeft iemand ervaring met overwinteren van die boven genomen planten in zijn garage, moet ik ze inpakken, ik heb de plaats voor ze maar zou hun overleven in mijn garage,ik kan de ruimte vorstvrij houden allen ik heb te weinig licht(allen 1 raam van70cmx70cm) ben op plan om n'paar licht koepels te laten inbouwen,ik heb ook gooie ventilatie(2 pijpen op dak).Graag reacties want ik hoop dat ik n'oplosing vind voor mijn planten voor het begint te vriezen die ik graag willen overhouden voor volgend jaar.Bedankt.
Groetjes, cliff.
voor de bananen zal dit eventhueel wel lukken als je het vorstvrij houd maar de P. canarensissen gaan er te weinig licht hebben om ze er de ganse winter in te stallen. de kleintjes zou je beter buiten plaatsen als het niet vriest en enkel naar binnen brengen tijdens nachtvorst (en uiteraard ook als het tijdens de dag vriest)...met dat groter exemplaar word dat natuurlijk minder gemakkelijk...
gr
Kristof
Ik ben ook geneigd om te zeggen dat dit voor een P. canariensis onmogelijk is. Echter, een vriend van me bewees het tegendeel. Afgelopen winter heeft zijn P. canariensis van ongeveer hetzelfde formaat als jouw grootste Cliff, gewoon in een garage overwinterd. In deze garage zit wel een deur met glas met daarnaast een raam van ook ong. 70x70cm, waarbij de plant zo dicht mogelijk geplaatst was. Blijkbaar was dit voldoende. Bij hun hangt de CV ketel in de garage, deze zorgt voor de benodige
temperatuur :)
Groetjes, Richard
Hallo Cliff,
Volgens mij is het wel mogelijk, maar niet ideaal.
Toen mijn Phoenix canariensis nog kleiner en dus verplaatsbaar was, zette ik 'm bij gebrek aan beter 's winters altijd in een onverwarmde, vrij donkere kamer op het noorden (weliswaar aan de raamzijde, waar 2 grote ramen in zitten).
De phoenix produceerde in die jaren nogal slap blad en groeide niet veel, hij overleefde meer dan dat -ie het goed deed.
Sinds hij niet meer naar binnen kan door zijn grootte en gewicht, staat hij nu het gehele jaar buiten. Vanaf november bouw ik een afdakje erboven, dat eventueel bij vorst dichtgemaakt kan worden met noppenfolie. De temperatuur zakt daar dan bij strenge vorst niet beneden –1ºC a –2ºC, omdat de palm bij een warme muur staat.
Onder dat afdak zet ik dan meteen een aantal kleinere planten die ook liever droog staan 's winters.
Sindsdien groeit de phoenix veel steviger, zijn de bladeren minder langgerekt.
Droog staan is voor de phoenix overigens wel heel belangrijk. Het eerste jaar pakte ik 'm alleen in met vorst, maar toen heeft -ie toch een lichte vorm van koprot opgelopen.
Naar mijn idee heeft een 'bouwseltje' dus de voorkeur, dat zorgt ervoor dat de palm droog en beschut van koude wind staat. Dat bouwsel hoeft niet de hele winter dicht te zijn, maar kan in geval van vorst wel makkelijk dichtgemaakt en eventueel bijverwarmd worden (met bijvoorbeeld een lichtslang of vorstbeschermer).
Mooi is het niet, wel praktisch.
Wat betreft de oleanders, ik weet niet waar je woont, maar die staan bij mij al zo lang als ik ze heb (zo'n 15 jaar) buiten. Alleen als het overdag vriest doe ik rieten matten om de potten en pak ik ze in met vliesdoek. Afgelopen winter was de eerste winter sinds jaren waarin dit nodig was. In mijn tuintje in het centrum van Utrecht is de temperatuur toch af en toe tot zo'n –9ºC gedaald, maar dat kunnen oleanders met enige bescherming wel aan, ligt natuurlijk ook wel aan de soort.
groet, rick
Bedankt voor jullie reacties, dus wat P.Canariensis betreft moet ik hun weg brengen na n'planten pension begrijp ik, want ik denk ik zou geen vergunning krijgen om n'kas te plaatsen(3x4) maar ik heb de mogelijkheid om een of meer licht koepels te plaatsen op mijn garage zou dit niet helpen er kom toch meer licht in mijn garage van boven af, reacties aub of anders ik heb geen keus maar naar de planten pension.
Groetjes, cliff
Ikzelf heb door de jaren heen, ook aardig wat planten verzameld die niet de volle grond inkunnen. Deze staan dus in potten, kuipen en zelfs cementkuipen. Ik heb alles tot nog toe goed kunnen overwinteren in een speciaal voor dit doel ingerichte slaapkamer, met een groot raam pal op het zuiden. Onverwarmd, meest van de tijd met zelfs geopend klapraampje. Ideaal.. de meeste planten groeien gewoon door. Eea wordt dus steeds groter en groter, dus er komt een tijd dat het slaapkamertje te klein gaat worden. Om nog maar te zwijgen over het 2 jaarlijkse gesjouw met al dat spul.. trap op/ trap af.... m'n arme rug... Zelf heb ik geen garage maar wel een redelijk formaat schuur. Ook ik heb gedacht aan plaatsing van een lichtkoepel. Gelukkig kan ik komende winter nog wel in de slaapkamer uit de voeten. Maar volgend jaar of het jaar erop komt er bij mij een koepel op het dak van de schuur. Ben ervan overtuigt dat dit prima werkt!
Groetjes, Richard
Cliff,
Een kasje van deze omvang mag doorgaans (in Nederland) zo neergezet worden. Tot en met een nokhoogte van 3 m en 30 m2 oppervlak op minimaal 1 m afstand van de erfscheiding is er niets aan de hand (geen vergunning nodig) en geldt hooguit een meldplicht bij de Gemeente. Je zou kunnen overwegen om een tunnelkas te plaatsen. Ik heb weleens zo'n geval gehad van 3 x 4 m met een nokhoogte van 2,20 m. Met een kleine petroleumkachel houdt je de vorst buiten en je kan eventueel met noppenfolie extra isolatie bewerkstelligen.
Als je bij niet-vriezend weer de deur open houdt, blijven je planten topfit.
Zie voor bouwvoorschriften:
https://tinyurl.com/yy4hjahd
@ Cliff
35 euro per meter? Dat zijn indusstrieterrein prijzen!
Wat een afzetters zeg! Bovendien sla je je planten geen heel jaar op,
dus vraag ik me af of die 700 euro voor een heel jaar is of voor een paar maanden.
Verder kun je d
ik weet niet of een lichtkoepel voldoende is om je planten gelukkig te houden tijdens de winter...de zon staat tijdens de winter zo laag dat hij meer van langszij schijnt dan van bovenaf!
gr
Kristof
Hallo allemaal, bedankt nogmaals voor jullie reacties. Richard geluk voor je dat je planten kan op de slaapkamer maar ik krijg mijn planten niet de trap op ze wegen (p.canariensis) ruim 200 kilo als ik n' vrachtauto huurt dan met n' hydraulische laadklep meeste planten van me ze niet meer te tillen plus ik heb ruim 20m2 nodig.Draco ik ben bang om naar de gemeente te gaan om dat in de toekomst ga ik toch zo n' kas neerzetten, als het nu niet mogen dan houden ze mijn in de gaten ik heb iemand van de gemeente wie werkt bij afdeling vrom in mijn buurt wonen. Eerst coniferen van 250cm langs mijn erf voor 16-20m over 1 maand dan 1 of 2 jaren later kas bouwen.Peter 700 euro is voor 6 maanden voor 20m2 niet het hele jaar(eind oktober tot begin mei) en dan transport kosten komt er bij. Zaterdag komt iemand voor mijn licht koepels laat ik jullie weten hoe het afloopt.Groetjes, cliff.
Ik overwinter mijn planten tijdens de koudste periode in een leegstaande kamer, met ook maar één raam, en heb dit opgelost door een lichtbak te hangen met 2 plantenlampen ,
zo van die TL-buizen met speciaal licht die kan je bij elke elektrowinkel halen.
daarmee licht ik via een timer elke dag een paar uurtjes bij en dat is voldoende om mijn canariensis en vele andere planten er even gezond uit te halen als ik ze erin gezet heb.
Het verbruik van deze lampen valt goed mee vind ik.
Groetjes
Hallo allemaal, sorry voor de laat reactie. Ik wil de advies van jullie nemen en proberen mijn garage te verlichten met 6 fluora lampen(goed voor 12m2) van osram tl buizen(36wx6)kleur 77 special voor plantengroei en ik laat die lampen branden voor ongeveer 4-5 uren per dag en met hulp van verwarming(5-10 graden),goede ventilatie heb ik al. Maar zou dit mijn helpen, bijvoorbeeld kan die phoenix caneriensis,ensete-maurelli,oleanders,bougainvillea en hibiscus allemaal tegen die temperatuur.
Kosten tl buizen zijn rond de 125 euro maar dan ben ik klaar voor 2-3 jaren plus stroom voor 6 maanden 216wattsx5 urenx24 wekenx24 cent=+-45euro.
kosten planten pension rond de 700 euro per jaar.Geven jullie meningen aub
ik ben nieuw in planten gebied.Alvast bedankt.
Groetjes,
cliff.
Hoi Cliff,
Wat betreft de Ensete, dat weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. Maar voor de andere planten die je noemt lijkt het me prima, mits ze genoeg licht krijgen. De meeste soorten oleander kunnen vrij veel vorst verdragen, een Hibiscus (als je de Rosa Sinensis bedoelt) en de Bougainvillae beiden helemaal niet, maar tussen 5 en 10ºC lijkt mij goed.
De hibiscus staat bij mij 's winters in een lichte, onverwarmde binnenruimte, op het zuiden, verliest dan alle bloemknoppen en vaak ook veel blad, maar krabbelt in de lente altijd weer op. De temperatuur in die ruimte kan nogal variëren, maar onder 0ºC komt het er nooit. Mijn ervaring met de hibiscus is trouwens wel dat je die goed schoon moet maken (ongedierte weghalen)voor je 'm binnen zet. Bij mij zitten ze vrijwel ieder jaar onder de bladluis in de winter.
Luchten in tijden dat het niet vriest is naar mijn idee ook goed voor alle planten.
Groet, rick
Bedankt Rick voor je reactie zou het helpen als ik die planten gaan spuiten met middel tegen insecten voor ik hun gaan overwinteren en moet ik voor de zekerheid ook mijn palmen (T.fortunei en wagerianus allebei stammen van 70-80 cm)gaan spuiten middel tegen spear rot? moet hun inpakken en hoe, ze zijn in volle grond maar voor ongeveer 5-6 manden. Graag reacties aub.Groetjes, cliff.
Beste Cliff,
Wat het behandelen tegen speerrot betreft, dat weet ik niet. Ik heb dat nog nooit gedaan (gelukkig ook nog niet nodig gehad).
Hoe ik de palmen inpak had ik geloof ik al uitgelegd, maar voor de duidelijkheid hieronder nog eens uitvoerig.
Ik pak mijn trachycarpus alleen in bij aanhoudende vorst (overdag) en dan alleen met rieten matten die ik -zolang de vorst aanhoudt- om de bak en om de hele plant bind. Ik bind dan eerst de bladeren in een punt naar boven bij elkaar (met een spanband o.i.d.) en daarna draai ik er een rieten mat omheen die ik ook vastmaak.
Ik laat die mat trouwens niet de hele winter zitten, want zolang het niet vriest kan het naar mijn idee meer kwaad dan goed i.v.m. vocht dat er wel makkelijk inkan maar niet makkelijk uit.
Wat je ook nog zou kunnen doen, als het gedurende een koude periode veel regent, vooral als het daarna ook kan gaan vriezen, is een afdakje erboven maken. Dat kan al met een paraplu (hoewel die er bij mij uiteindelijk altijd afwaait...)
Andere palmen zoals de phoenix canariensis, de jubaea, chamaeropsen staan bij mij 's winters, vanaf ongeveer half november, onder een afdak en blijven echt droog in de winter. Als het vriest maak ik de afdakjes rondom dicht met noppenfolie. Eventueel kan het dan bijverwarmd worden, hoewel dat bij mij niet nodig is vanwege de warme muur waar de planten staan. Zodra de vorst overdag weer voorbij is haal ik de noppenfolie er af, om alles te laten luchten en blijft alleen het afdakje (tot ongeveer maart).
Al met al bescherm ik zo weinig mogelijk.
Behandelen tegen insecten bij bijvoorbeeld de hibiscus, dat lijkt me een goed idee. Ik gebruik sinds een paar jaar een plantpin (tegen bladluis) bij de Hibiscus. Dat werkt heel goed. Ik geef het altijd al voor de plant naar zijn winterplekje gaat, want dan drinkt de plant nog normaal en de plantpin werkt door opname van water door de plant. Maar hoe dan ook is het belangrijk om de planten zoveel mogelijk vrij van ongedierte te maken voor ze naar de winterstalling gaan. Ik heb bijvoorbeeld eens een abutilon gehad die met een paar schildluizen naar binnenging. Aan het einde van de winter zaten een aantal van mijn planten die daar in de buurt stonden helemaal onder de schildluizen!
En ik geef de meeste planten half september een beetje vinassekali. Dat schijnt de winterhardheid te bevorderen. Dit doe ik pas een jaar dus ik heb eigenlijk nog geen idee wat het doet.
Groet, Rick
Afgelopen winter heb ik op de volgende manier ingepakt met het volgende resultaat;
De Trachycarpus 1.80 mtr stam in volle grond, in de 1e week van januari enkele dagen ingepakt met een rietmat en vliesdoek, tevens nog een lichtslang om de stam, dit had ik al ivm de feestdagen. Op de bodem een laag boomschors (circa 10 cm) rond het wortelbereik Eindresultaat; beetje bladschade.
De Chamaeops H. heb ik 2 nachten een vuilniszak overheen gedaan, van de 3 heeft 1 het niet overleefd, de anderen hadden speerrot, maar zijn hersteld.
De Musa Basjoo (2.5-3 meter), ingepakt met een rietmat en stro, deze heeft de winter niet overleefd.
Alle exoten in het voorjaar bij de speer ingespoten met een anti-schimmelproduct van Bayer en rond medio september Vineviskali toegevoerd.
Inmiddels heb ik meer exoten en ga het dit jaar alsvolgt doen;
De Trachy F. 1.80 mtr stam, pak ik weer in bij circa -13 C. , dit ter voorkoming van bladschade door de vorst. Ook deze keer weer zo min mogelijk in pakken.
Trachy F. 70 cm in zeer grote pot; de hele pot met een lichtslang omwikkelen en een rietmat erom, bij ongeveer -7 C. zet ik dan de lichtslang aan. Uiteraard bij -13 C. pak ik het geheel verder in met vliesdoek/rietmat. Ook op de bodem ligt een laag boomschors.
Trachycarpus Wagnerianus 40 cm stam/volle grond. Enkel rietmat erom, + evt lichtslang.
Chamaereops; 3 stuks enkel een vuilniszak erover bij circa - 9 C.
Trachcarpus F. ( 2 stuks klein), circa 5-10 cm stam, ook vuilniszak erover bij circa - 9 C.
Musa Basjoo, eerst gaas wijd om de stam heen, dan een rietmat erom met enkele centimeters speling en tussen het gaas en rietmat een laag stro.
Phoenix C. (experiment); hiervoor ga ik een ronde koker van gaas maken met daarom vliesdoek. Deze plaats ik over de Phoenix C. heen bij temperaturen onder - 5 C. evt bijverwarmen met een lichtslang.
Cycas Revolutata (experiment); dakje erboven maken waar het licht door kan vallen en evt bijverwarmen met een lichtslang vanaf - 8 C.
Yucca; misschien even afdekken bij strenge vorst.
Laten we hopen dat komende winter vooral een droge winter gaat worden met relatief weinig neerslag en aub geen ijzel! Liever een paar dagen -10 C. met weinig wind uit het oosten, dan wekenlang regen met + 3 C.
Succes!
Groeten,
Jeremaine
Beste Rick en Jeremaine, bedankt voor jullie reacties maar ik wil allen mijn palmen in volle grond en pot in de winter beschermen die rest van mijn planten wil ik laten overwinteren in mijn garage met behulp van 6-12 fluora tl buizen van osram speciaal voor planten in donkere ruimten (ze zeggen 6 is voldoende voor 12m2 plus ga ik wit plastic aan alle muren voor optimaal licht stralen na mijn planten toe. Er komt nog n'klein elec.kachel om de ruimte op temperatuur te houden(10 graden) allen ik weet nog niet of de kachel onder bij de potten moet staan of ergens in het midden van de garage. Ik heb twee gaten op dak(ventilatie)voor afzuiging/vers lucht.Ik ben bang om mijn basjoo en sikkemis en P. caneriansis erbij te zetten ondanks alle elementen zijn aanwezig licht,temperatuur en lucht circulatie.Zou ze het overleven dit winter op deze manier?. Geef advies aub als dit lukt ga ik n' hoop geld sparen maar ik moet eerst investeren om de ruimte van mekaar te krijgen kost ongeveer 350 euro(goed voor 3 jaren) maar planten pension kost 700 euro zonder transport kosten per jaar.
groetjes, cliff.
volgens mij zijn 3 lampen al genoeg om 12m² te verlichten. Ze licht dient om ze te laten overwinteren, niet om ze te laten groeien. Ik verlicht met mijn 2 lampen zo'n 8m² aan planten. Mijn canariensis heeft hier in ieder geval ruimschoots voldoende aan gehad, en die stond ook nog niet eens pal onder de lichtbak. Er was geen enkel bruin puntje te bespeuren.
Mijn ensete en de M. basjoo's die ik noodzakelijkerwijs heb moeten oppotten kregen op het eind van de overwinteringsperiode (lang geen 24weken trouwens) wel wat bladluis maar dan spuit ik eens met wat bladluismiddel en dan ben ik er vanaf totdat ze weer naar buiten mogen.
Ensete's trouwens best in een krappe pot en geen water geven is mijn ervaring.
Mijn oma heeft jarenlang een oleander overwinterd in een garage waar het ook in vroor(kempen) en nooit problemen gehad.
Ik denk dat de slaagkansen van je plan groot zijn.
Groetjes
Is het niet slimmer om eerst het juiste huis of de juiste woning te zoeken, creeëren? Een mooie orangerie te bouwen en daarna te beginnen aan deze geweldige hobbie en tuin?
Sorry hoor, maar in een rijtjeswoning, flat, met een gewone garage e.d. blijft het houwen en keren. Oftewel, ik houdt het bij kleine palmpjes, want ik vind het verplaatsen van mijn Strelizia-kuipplant al een ramp!
Groetjes en succes,
Jacqui-frl
Is het niet slimmer om eerst het juiste huis of de juiste woning te zoeken, creeëren? Een mooie orangerie te bouwen en daarna te beginnen aan deze geweldige hobbie en tuin?
Sorry hoor, maar in een rijtjeswoning, flat, met een gewone garage e.d. blijft het houwen en keren. Oftewel, ik houdt het bij kleine palmpjes, want ik vind het verplaatsen van mijn Strelizia-kuipplant al een ramp!
Groetjes en succes,
Jacqui-frl
Bedankt Sub T voor je advies maar de elektro winkel heeft mijn dit verteld.
En jacqui jou mening slaat nergens op, ik maak het beste van wat ik heb en heb geen zijn of geld om n'orangerie te laten bouwen,ik ga ook niet n' woning
zoeken of kopen voor mijn planten maar ik speel als moeder natuur voor mijn planten en als je n' beetje handig ben met n'rechter hand en n' linker en met advies van leden met ervaringen van deze forum dan kom je ver.Trouwns ik heb n' koop hoekwoning met 375m2 aan tuin met n'los staande garage van 21m2.
Groetjes, cliff.
@ Jacqui,
kleine pamlpjes worden groot...
Ikzelf woon midden in de stad, heb daar voor stadse begrippen een riant huis, maar met een piepklein tuintje en een iets groter dakterras (beide op het zuiden). Dat is in de loop der jare