Palm planten

20 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 07/10/2009 - 13:48
kuip

Palm planten

Hallo allemaal! Wat ik eigenlijk graag van jullie kenners zou willen weten is. Hoe en waar let je op wanneer je je palm vanuit de pot in de volle grond gaat planten!? Ik heb hier gekeken maar zag nog nergens echt een mooie handleiding van A tot Z en dacht misschien zijn er hier mensen die het leuk vinden om daar het één en ander over te vertellen. Bijvoorbeeld over diepte van de kuil, waaruit bestaat de ondergrond waarop je de kluit zet etc.. Hoop dat er mensen bereid zijn, dan heb ik voor het voorjaar een mooie handleiding als ik mijn palmen wil gaan planten. Alvast bedankt!

Mvg,

Kuip

wo, 07/10/2009 - 16:43
sub T

heb je zandgrond of kleigrond? welke palmsoort bedoel je?

heb je de samenwerkingsbladen ook gelezen? (te vinden bij overzicht forums)

Dit is zoals ik het heb gedaan met mijn Trachycarpus fortunei:

ikzelf heb hier zure zandgrond, dat is goed wat afwatering betreft, maar wel arm en droog.

Ik heb een plantgat gegraven van bijna 1m x 1m x1m, de uitgegraven grond goed gemengd met een paar zakken potgrond en een paar kruiwagens champignonnemest.

verder de plant zeker niet dieper planten dan zoals hij in de pot stond, de pot voorzichtig van de kluit halen zonder wortels te storen en zo zonder de wortels los te maken in het gat zetten.

ook zorgen dat wanneer alle grond terug is bijgevuld de plant ietsjes hoger staat dan de omliggende grond (een paar cm is genoeg), op een klein heuveltje dus, zodat er geen plas water kan vormen aan de voet v/d plant.

Mijn Trachycarpus fortunei staat er nu 4jaar en een half in en is gegroeid van 45cm stam naar 120cm stam. Dit jaar weer 15 bladeren gegroeid.

Groetjes Kim

wo, 07/10/2009 - 18:49
peter

Is het niet beter om de wortels los te maken en de klei er tussen uit te doen?

Peter

wo, 07/10/2009 - 19:56
etna

eigenlijk is dit allemaal niet nodig maar is wel goed voor de palm.
mijn palmen doen het prima. ik heb gewoon een gat gegraven beetje groter dan de pot zelf met gewone potgrond aangevuld en koemestkorrels erdoor gemengt. de wortels moeten leren in een iets hardere grond door te groeien, zo voorkomt men ook wortelrot en is ie beter bestand tegen vrieskou.dit geld voor de meeste palmen.de meeste palmen groeien in gebieden waar harde grond is.
verder laat je die gerust 1x per jaar bemesten met een traag oplossend bemestmiddel, en 1handje vol groenkalk...meer geeft die zeker niet nodig.

mvg

wo, 07/10/2009 - 22:48
sub T

het is maar net hoeveel tijd je erin wil steken. als je hier een spade diep graaft zit je in arme gele zand dus een zo groot mogelijk volume verbeteren met potgrond en mest is altijd beter natuurlijk.

Er zat trouwens geen klei in de kluit van mijn palm. Wanneer dat wel het geval is zou ik de klei er ook met een waterstraal proberen af te spoelen.

do, 08/10/2009 - 00:43
Rienie

Hallo Kuip, ik heb naast de bovengenoemde maatregelen nog in het plantgat een gat met een ca. 7 cm doorsnee gatenboor gemaakt , zover als mogelijk(ca. 1 meter diep), en heb dit gat opgevuld met kiezelstenen zodat bij zware regenbuien enz. het water via dit gat makkelijk kan wegzinken, ligt natuurlijk ook aan de bodengesteldheid bij jullie

mvg Paul

do, 08/10/2009 - 19:17
kristof p

....ik snap dat gaten boren niet. het water gaat net zo snel omhoog (grondwater) door die gaten of dat er regenwater naar beneden gaat. het beste is niet teveel veranderen aan de grond maar de kluit gewoon op de grond zetten en aanvullen met aarde (de aangevoerde aarde mag gerust gemengd zijn met stenen en dergelijke voor betere afwatering gezien die aarde hoger ligt dan de rest van de tuin...doe je dit ook dieper dan maak je een verzamelpunt voor water...niet goed dus!)

gr
Kristof

vr, 09/10/2009 - 13:15
kuip

Ligt het ook niet aan waar je woont? Als je bv. in Limburg woont heb je niet zoveel last van grondwater en is de grond harder. Dan kun je best van die gaten boren toch? Maar als je al snel op het grondwater uitkomt heeft dit inderdaad weinig zin denk ik!

Ik heb gisteren bij een kennis een wagnerianus geplant. Hij wilde deze nu al in zijn tuin zetten. Ik heb een kuil gegraven hierin stenen, cocopeat met kleigrond gemengd. En vervolgens de palm hierop, aangevult met cocopeat en klei.

vr, 09/10/2009 - 17:39
jeremaine

Het is natuurlijk van het grootste belang dat de Trachy in luchtige goed gedraineerde grond staat, daarom is het altijd goed om een goede kiezelstenen, grind, grondmengsel etc onder de kluit aan te brengen in het gat, voordat deze palm geplaatst wordt, maar nu vraag ik me één ding af. Ooit groeien de wortels natuurlijk zo ver naar beneden door en dan zullen ze onder deze laag uitkomen, dan zitten ze weer in de aarde onder deze laag, is dat geen probleem?

Voorbeeld: baby Trachy met een kluitje van circa 20 cm moet de grond in. Je maakt een gat van ongeveer 60 cm diep, vult deze met een laag van zo'n 20 cm met luchtig materiaal en plaatst de Trachy erop. De wortels kunnen na vele jaren wel een diepte bereiken van meer dan één meter. Heb weleens gehoord dat wortels enkele meters de diepte in kunnen, ook al zit de kluit meestal op een bolletje van 1 meter diepte.

vr, 09/10/2009 - 17:43
leeuwtjes

Je ziet hoeveel mogelijkheden er zijn,je kunt bijna niets fout doen.

Jan.

vr, 09/10/2009 - 17:51
Frankko123

De trachycarpus wortelt niet de diepte in maar opzij. Hij ondervindt dus geen hinder van het grind dat je eventueel in het plantgat gooit. Ik zou het altijd aanraden. Ik zou hem ook iets hoger planten dan de rest van de tuin zodat hij nooit natte voeten krijgt.

vr, 09/10/2009 - 19:23
kristof p

ik zou het zeker niet aanraden om twee redenen. de eerste reden is dat als je bijv. op kleigrond zit en je graaft een gat en vult dit op met een mengsel van stenen, aarde, enz...waar denk je dan de het water naartoe stroomt?...het zoekt altijd de gemakkelijkste weg en dat is dus je plantgat met stenen en dergelijke. dit is dus een verzamelpunt voor water en heeft eigenlijk de omgekeerde werking van wat velen denken! gaten boren in een harde ondergrond heeft hetzelfde effect...de gemakkelijkste weg naar boven voor het grondwater zijn de gaten met kiezels in de harde grond.
de tweedde reden is ook niet onbelangrijk. als de grond in het plantgat teveel verschilt van de aarde eromheen hebben de wortels de neiging om in die 'betere' aarde te blijven....is de samenstelling van de grond in het plantgat zowat hetzelfde als de rest van de tuin zal hij zijn wortels veel gemakkelijk spreiden. het beste is dus zoals eerder gezegd nl. planten op een heuvel waarvan de grond waarmee je de heuvel maakt gerust mag bestaan uit een mengsel van zand, aarde, kiezels, enz... zodat de heuvel snel uitdroogt en de wortels die het hoogst zitten droger zijn. gezien de vorst zelden dieper gaat dan 10cm maakt de ondergrond die dieper ligt dan die 10/20 cm niet zoveel uit.
zeker op plaatsen waar het grondwater hoog zit en op kleigrond zou ik geen plantgaten maken met kiezels enz...!

gr
Kristof

vr, 09/10/2009 - 21:42
kraikkonen

Wederom een goed toegelichte reactie kristof!
Klinkt allemaal zeer logisch.

za, 10/10/2009 - 19:38
R.E.M.

Kristof,

Wat betreft je opmerking dat vorst zelden dieper gaat dan 10cm: moet je dat niet wat bijstellen? Ik denk dat 30 cm ook niet ongewoon is.

Overigens, wat is het maximum van hoe diep de vorst hier de grond in gaat ongeveer? Had gisteren een gesprek met iemand die meende dat dit wel meer dan 70 of 80 cm was zo'n 15 jaar geleden...is dat zo of hoe zit dat natuurkundig in elkaar?

René

za, 10/10/2009 - 20:36
kraikkonen

60 of 70 centimeter is zeer zeker niet waar.
Waterleidingen worden bij mijn weten ingegraven op 600mm diepte.
Hier komt nóóit vorst.

zo, 11/10/2009 - 23:55
jim

Funderingen worden 70cm diep gegoten. Da's om de vorst buiten te houden. Dieper vriezen dan 70cm zal dus wel héél uitzonderlijk zijn (zoniet, hier nooit voorkomend).

ma, 12/10/2009 - 00:36
kraikkonen

Overigens hangt de funderingsdiepte ook van sonderingsuitkomsten af, maar dat ter zijde.

ma, 12/10/2009 - 19:55
kristof p

met die 10cm ga ik af op vorige winter...had toen eventjes gekeken hoe diep de vorst in de grond zat en dat was rond de 10cm in de schaduw. gezien (hopelijk) een winter zoals laatst niet zo heel vaak voorkomt basseer ik me op die 10cm...;-)

gr
Kristof

di, 13/10/2009 - 03:16
Matthijss

volgens mij maakt het allemaal niet veel uit, met dat gaten boren heeft natuurlijk alleen maar zin als je een ondoorlatende laag hebt, met daaronder weer doorlatende grond, overigens, dat het grondwater omhoog zou komen door een plantgat lijkt me ook wat overdreven. (de capillaire werking van een gat ven 10 cm met grind is kleiner dan die van eventuele klei eromheen)
Ik denk overigens dat je je met planten in de volle grond minder zorgen hoeft te maken over wat vocht dan in potten. Grond met gezonde bacterien etc wordt niet zo naar als een laagje stilstaand water in een potje voor het raam
Een goede doorwormde grond is volgens mij doorlatend genoeg voor de meeste planten, ook bij stevige klei, en het is juist overdreven bewerken waardoor de grond eerder dichtslaat. ik leg in de herfst een lekkere laag herfstbladeren op die plekken zodat de wormen flink wat te doen hebben.
Nieuwbou is volgens mij wel andere koek.
Bij ransdorp in waterland staat overigens een prachtig groepje trachicarpi op een veengazonnetje dat nauwelijks boven de sloot uitkomt, en die staan er ook prima bij.

di, 01/12/2009 - 22:58
D_SDennis

Je hebt al heel wat bruikbare tips gehad lees ik. Ik wil er nog aan toe voegen dat je moet beoordelen of de grond luchtig en doorlatend is. Een grijze of zelfs blauwe kleur wijst op zuurstofgebrek. Dergelijke lagen vindt je snel rond nieuwbouwhuizen. Wortels sterven af als je ze in deze laag plant. Dat geldt voor bijna alle planten. Bij een hoge grondwaterstand moet je verhoogd planten. Maar dat is weer niet ideaal voor palmen. Dan moet je de grond goed afdekken met houtsnippers oid.
Overigens zullen de meeste planten hun bewortelingspatroon aanpassen aan de groeiplaatsomstandigheden. Wortels groeien daar waar de omstandigheden voor wortelgroei gunstig zijn. In de praktijk is dit waar een juiste balans is tussen grond, zuurstof, vocht en organische stof. De ene soort kan beter omgaan met een afwijkende balans dan een andere soort. Dit heeft weer te maken met de relaties die een soort heeft met bodemschimmels (mychorriza's). Ik verwacht - en weet dus niet zeker - in hoeverre exoten in ons land een samenwerking aangaan met bodemschimmels. Maar in een bodem met slechts een dunne toplaag op schraal zand zal de palm oppervlakkig gaan wortelen. En is daarmee dus kwetsbaar!. Van belang is dus dat je zorgt voor ideale omstandigheden in de ondergrond. Vrijwel altijd bepaald de bodem hoe diep wortels groeien. voor palmen is dus een goed doorlatende, zuurstofhoudende en humeuze bodem ideaal omdat de wortels dan diep groeien en daarmee dus veel minder kwetsbaar zijn.

Ben op dreef, ik hoop dat je er wat mee kunt.....

Onderwerp gesloten