Palmen Ridderkerk R.I.P
#1
za, 14/02/2009 - 18:02
Palmen Ridderkerk R.I.P
Zojuist weer eens een kijkje genomen bij de de ooit zo mooie Phoenix Canariensis palmen nabij Ridderkerk.
Mijn vermoeden werd snel bevestigd, alles kapot gegaan deze winter.
Eens te meer is bewezen dat je zeker bij deze palmen moet beschermen en dan nog maar moet afwachten.....
Bert
foto 2
Zonde! En zo extreem koud is het hier toch niet geweest ( kom zelf ook uit Ridderkerk ;-) ). Ik weet dat Phoenix canariensis niet de meest vorstbestendige palm is maar toch heb ik al vele positieve verhalen gelezen van mensen die een canariensis deze winter buiten hebben laten overwinteren. Dit zou dan waarschijnlijk te maken kunnen hebben met een best droge winter die we tot nu toe hebben gehad.
Weet jij toevallig of deze palmen hier al lang in de grond staan?
Gr. Don
Hallo Don,
Had ze vorig jaar eigenlijk pas ontdekt. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ze hier al stonden
Gr.
Bert
het is daar toch ook wel rond de -8°C geweest en die temperatuur is echt wel ong. de limiet die canarensis bladeren kunnen hebben, zeker in combinatie met langdurige vorst....de palmen zijn daarom nog niet dood. ze kunnen terug uitlopen van temperaturen rond de -15°C toch als ze al een dikke stam hebben...eer ze in ons klimaat er terug vol uitzien zal dit wel een tijdje duren.
gr
Kristof
Hey Kristof,
Zal in de loop van het voorjaar nog maar eens een kijkje nemen, wordt vervolgd.....
Groeten
Bert
En dan maar hopen dat de eigenaar wacht of zeweer uitlopen. Hier in amsterdam staat er in ieder geval een die het allmaal onbeschermd overleefd heeft, ook min negen geweest. Is trouwens bizar, want die was twee winters geleden bijna dood.
mathijs,
ik zei ook ONGEVEER -8°C ;)....de een is al wat sterker dan de andere. waarschijnlijk omdat ze vaak ook wat ander Phoenix bloed in zich hebben...
je kan nu ook nog niet met zekerheid zeggen dat hij het overleefd heeft. als hij nog mooi groen ziet is dat natuurlijk positief!
gr
Kristof
Zo te zien is er niet alleen een financiële en economische crisis gaande in Nederland. Zelfs als deze palmen nog enigszins herstellen dan is de volgende winter alweer in aantocht. Herinneringen aan 1997 komen weer boven. Toen was er net een bescheiden hausse van uitgeplante Dicksonia antarctica. Af en toe zo'n winter is wel goed om het kaf van het koren te scheiden.
Groet,
Draco
tenzij je ze natuurlijk goed beschermd tijdens zo'n winter ;)...als je dit eens om de 12 jaar moet doen is dat toch niet zo erg?
dit heb je nu eenmaal met marginale planten. een wat koudere winter doet ze de das om als je ze niet wat beschermd...
ik heb bijv. Parajubaea in de tuin groeien. normaal geef ik deze gewoon een afdak maar deze winter is daar wat vliesdoek en een lichtslang op de grond bijgekomen...geen greintje schade te zien en deze groeit gewoon door zolang het niet vriest tijdens de dag...
gr
Kristof
Het lijkt me niet dat deze Phoenix planten goed afgehard de volle grond ingegaan zijn. Op eerdere foto's leek het erop, dat ze zo uit een kas kwamen. De gevolgen zijn hier duidelijk te zien.
Hoeveel vorst verdraagt Parajubaea, Kristof en hoeveel heeft hij bij jou doorstaan? In Bedrock's Cold Hardy Plants wordt deze soort in zone 9A ondergebracht en staat vermeld dat tenminste -6 °C wordt verdragen? Bescherming is wat mij betreft OK, maar een lichtslang vind ik toch wel erg gekunsteld. Dan kan ik mijn Howea ook wel in de volle grond zetten. Hoe moet dat dan als we alleen nog maar over LED verlichting kunnen beschikken? Ik zou dan nu alvast een voorraadje lichtslangen inslaan! Palmexpert (...) heeft ook een Parajubaea in de volle grond staan. Ik ben benieuwd hoe dat afgelopen is en of deze winterbescherming had. Mijn exemplaar houd ik voorlopig nog maar in de kuip en in de kas. Heb je trouwens een temperatuurmeting gedaan bij de toegepaste beschermingsmaatregel?
Groet,
Draco
Draco,
Parajubaea kan onvoorstelbaar veel vorst aan als ze maar droog staan (toch gezien zijn oorsprong zo dicht bij de evenaar ;) ), bij Marc devrome heeft het -10°C gevroren en hij had er enkele in pot buiten laten staan onder een afdak en er zijn er die niks van schade hebben...toch wel straf vind ik. problemen starten als er vochtigheid bijkomt. jammergenoeg kan deze palm niks van vorst/koude en nattigheid aan. vorig jaar eind april nog speerrot gehad bij eentje, deze had nooit vorst gezien maar wel veel nattigheid en frisse temperaturen. deze was terug uitgelopen tijdens de zomer maar heeft erg laat een afdak gekregen deze winter(begin december) en heeft veel regen, sneeuw, enz...gezien. de koude van laatst was voor dit 'nat' exemplaar teveel gevraagd. vorig jaar hing er een temperatuur sensor bij men Parajubaea (dezelfde die nu nog in perfecte staat is), koudste dat deze vorige winter had gezien was -5.9°C met enkel een afdak. dit was zowat de enige palm die geen enkel donker vlekje liet zien op de bladeren na de vorst. hoeveel hij deze winter precies heeft gezien weet ik niet maar ik denk ook iets in die buurt...(voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Parajubaea toryalli var toryalli)
ik vind lichtslangen fantastisch om planten wat extra warmte te geven tijdens de koudste nachten. weet het niet zeker maar ik denk zelfs dat het ledjes zijn die in de slangen zitten? heb er eigenlijk geen idee van. in ieder geval een warmtekabel heeft hetzelfde effect en ong. hetzelfde verbruik...en ja, je kan je Howea in de grond planten als je die iedere winter weer vorstvrij kan houden met een soort van kasje uit noppenfolie met een lichtslang/warmtekabel erin...het is maar wat je ervoor over hebt om bepaalde planten te beschermen....kheb ook een Archontophoenix alexandrae in de volle grond en nog wat andere palmpjes die weinig of niets van vorst aankunnen, gaat fantastisch goed :).
op het Cemunnos forum zijn er enkele mensen die nu na deze winter alles van palmen in kuipen willen houden. dit vergt volgens mij veel meer werk dan ook de teerdere palmen uitteplanten en de kas zogezegd te verhuizen naar de plant. kuipen worden ook erg zwaar na een tijdje en worden onhandelbaar...daarbij in de volle grond heeft de plant alle vrijheid en als je bijv. voor palmen kiest die goed langdurige koele temperaturen aankunnen (en dat zijn er toch redelijk veel) en die nooit echt hoog, of toch niet in de eerste dertig/veertig jaar in ons klimaat, groeien zijn de mogelijkheden enorm veel groter. akkoord tijdens de winter staan er hier en daar dan wel bouwwerkjes in de tuin maar tja, de winter is nu niet bepaald een moment dat het aangenaam toeven is in de tuin en als dit betekent dat ik gedurende het grootste deel van het jaar van palmen in de open lucht in mijn eigen tuin kan genieten die ik anders alleen maar in een warm(er)land of in de een of ander hortus kan bezichtigen doe ik dit met alle plezier :)...je kan ook bijv. Bromeliad,enz...erbij planten. je tuin zal er stukken tropischer uitzien tijdens de warmere maanden...
om nog eventjes terug te komen op Parajubaea. in droge kimaten (in de winter) is dit zeker een Z9(8) plant maar in natte winterklimaten denk ik eerder een Z9b a Z10 plant...er is nog hoop voor wie ze niet wil beschermen. de Parajubaea sunkha zou vergelijkbare kou aankunnen maar veel beter tegen vochtigheid kunnen. mijn plantjes van de P. sunkha zijn nog zaailingen maar binnen enkele jaartjes ga ik deze zeker uittesten...
de kruising tussen de Butia en Parajubaea is vanzelfsprekend nog harder en lijkt bijna even winterhard dan een Butia maar groeit veel, heel veel sneller. jammer dat deze zo duur zijn maar in de toekomst zal dit wel veranderen gezien erg veel mensen interesse hebben in die hybride.
gr
Kristof
....o ja, nog iets vergeten ivm met temperatuur metingen en bescherming.
boven mijn A. alexandrae bouw ik een tijdelijke kas tijdens de winter, die is tamelijk groot want daar staan nog enkele andere tere palmen bij, allemaal delen ze dezelfde 'kas' bestaande uit een dak van golgplaatjes en de zijkanten uit dikke noppenfolie. ik heb deze zelfs bij -8.5°C vorstvrij kunnen houden met twee lichtslangen op de grond...
gr
Kristof
Bij ons aan de andere kant van het dorp heeft een exotenliefhebber ook z'n hele tuin volstaan met kunstige bouwsels. Het is maar net voor welke oplossing je kiest. Ik volg de experimenten met belangstelling. Zelf heb ik altijd met kuipplanten rondgehannest en beschik over een flinke kas, die goed vorstvrij is te houden. Botanische tuinen hebben al eeuwen ervaring met deze methode. Voor de zware jongens gebruik ik een steekwagen, dus veel sjouwen hoeft niet. Alleen een grote Trithrinax campestris blijft noodgedwongen buiten, daar heb ik me zogezegd een beetje aan vertild. Die heeft de helft van het jaar te leiden van de hoge luchtvochtigheid en groeit de rest van de tijd nauwelijks. Hij gaat dan ook geleidelijk maar zeker achteruit. Al een paar jaar verschijnen er zwarte plekken op het jonge kernblad. Misschien wordt deze winter wel z'n zwanenzang. Mijn Jubaea's heb ik deze winter ook maar binnen gezet, die waren nog amper hersteld van de vochtschade na de vorige winter.
Parajubaea staat hier in de kas en heeft daar zolang hij vorstvrij staat kennelijk geen last van de hoge relatieve luchtvochtigheid. Die is doorgaans bijna 100%. Het water druipt van de ramen. Met extra ventilatie probeer ik dat een beetje te compenseren, maar veel haalt het niet uit. Ik hoef dan ook nauwelijks water te geven.
Enfin nog een maandje geduld en dan kan de bubs weer naar buiten om van de winterse aftakeling te herstellen.
Tot slot nog een plaatje van Parajubaea cocoides dat ik op 't web aantrof.
O ja, Kristof, volgens mij bevatten lichtslangen gloeilampjes. Zo'n slang levert al gauw 250 Watt aan warmte en een beetje licht. LED's verbruiken erg weinig stroom en geven hoegenaamd geen warmte af. Ze zijn dus ongeschikt voor dit doel. Stel dat de lichtslangen verdwijnen, dan neem je in plaats daarvan een waterbad met een aquariumthermostaat en dito pomp, waar je een slang op aansluit, die je dan weer om de plant wikkelt. Dan kun je zelfs nog beter dan nu de temperatuur regelen.
Groet,
Draco
hoi Draco,
ieder zijn meug é, jij steekt tijd in het versleuren van potten en ik steek tijd in het bouwen van kasjes/afdaken....
ja, dat is ook wat ik dacht van LED's dat deze zogoed als geen warmte afgeven maar dacht zo van hoe krijgen ze in godsnaam al die gloeilampjes in de slang en wat als je er enkele moet vervangen.
dat idee van warm water en in een slang laten circuleren speelde een tijd geleden ook al in mijn hoofd maar wou dit met een soort van petrolium vuurtje opwarmen. denk je echt dat dit zou werken. ik knutsel wel graag dingen in elkaar en zou me daar mischien wel eens mee bezighouden deze zomer. een klein keteltje met een aquariumpompje lijkt me ideaal om het water te laten circuleren...
mischien was die ene Parajubaea wel een zwakker of was het geen toryalli maar een cocoides? de cocoides heeft het al erg moeilijk bij -3°C....
in ieder geval, als mijn andere Parajubaea te groot word om nog te beschermen zal duidelijk worden hoe die reageert op nattigheid en vorst rond de speer...dit is er eentje die uiteindelijk wel erg groot word en nog redelijk snel ook.
Trithrinax campestris is een erg sterke palm die gemakkelijk -10°C oveleefd en langdurige vorst of een kortstondige -15°C zal ze waarschijnlijk ook niet veel deren(een gezond en goed geworteld exemplaar). Trithrinax houd van veel water tijdens de zomer! ze groeien dan stukken sneller...als je geen blijf meer weet met je plant ik weet wel nog een plaatsje voor een mooi exemplaar in de tuin :). erg jammer dat je deze palm niet meer in grote formaten kan krijgen of toch erg moeilijk en voor enorm veel geld.
naast alle exoten in de tuin heb ik er ook nog een hoop in pot staan. in 2006 heb ik zelf een kas gebouwd en dit jaar word deze nog eens flink uitgebreid want ik kom plaats tekort. ik zaai en koop ieder jaar weer te veel planten...ik denk bij veel plantenliefhebbers een gekend fenomeen :).
gr
Kristof
Hey Kristof,
Waarom zou je zo moeilijk doen,; er zijn toch ook gewone verwarmingskabels in de handel? Heb destijds zelf een 6 meter lange flexibele kabel gekocht, waarvan 4 meter verwarmd wordt.
Het stroomverbruik is slechts 30 Watt. Voor de kosten hoef je het niet te laten, slechts €30,-
Groeten
Bert
Bert,
ja warmtekabels zijn inderdaad ook een optie maar zou eigenlijk het liefts van al zonder elektriciteit willen werken...je weet nooit dat tijdens een koude nacht de elektriciteit uitvalt en het zou dan erg jammer zijn dat ze daardoor schade hebben...
gr
Kristof
Bert heeft het over een verwarmingskabel van 30 W en dan verdeeld over een lengte van 4 m. Ik kan me niet voorstellen dat daar enig relevant effect van te verwachten is. Maar misschien vergist hij zich en moet er nog een nul bij. Ik heb ondertussen ook mijn vorige bijdrage gecorrigeerd en kW in W verandert, het moet tenslotte niet te gek worden met het stroomverbruik.
Het idee om water te verwarmen met een petroleumbrander lijkt me minder handig dan electrische verwarming, Kristof. In laboratoria waar ik wel eens kom, gebruikt men dubbelwandige thermostaatwaterbaden met een gecombineerd systeem, bestaande uit een circulatiepomp met slangaansluitingen, een verwarmingselement en een regelthermostaat.
Het verwarmingselement kan in ons geval een eenvoudige 1000 Watt metalen warmtespiraal zijn en de pomp een vijver of aquariumcirculatiepomp met slangaansluitingen voor in en uitvoer. Let op de pompcapaciteit in verband met de gewenste opvoerhoogte.
De regelthermostaat (ook een aquarium accessoire) voor de aansturing van het verwarmingselement (aan/uitschakeling van de stroomtoevoer) dient om de watertemperatuur in het reservoir op een (proefondervindelijk) ingestelde waarde te houden. Verder heb je nodig een goed geïsoleerd waterreservoir om warmteverlies te voorkomen (piepschium, isolatiedeken).
Groet,
Draco
Ik wilde twee jaar geleden in een tuincentrum canariensissen kopen, maar hij had alleen maar een grote, voor veel geld, hij zei dat die wel winjterhard zou zijn en drong aan dat ik voor veel geld die grote zou kopen, winterhard.
Mooi niet gedaan, ik heb nu wel twee levende kleine canariensisjes in de tuin, zien er goed uit, op wat schade aan de buitenste bladeren na, maar ik denk nog steeds dat winterhardheid een leerproces is, en dat een canariensis van zesmeter die nog niet geacclimatiseerd is niet veel meer kan hebben dan een kleintje, en dat risico loop ik liever met een kleintje, alstie kapot gaat koop je een nieuwe.
Hey Draco,
Ik heb zojuist even op de kabel gekeken of mij idd niet vergist had; het is geen 30 maar 40W. Het is een zeer flexibele kabel van 4mm dikte, speciaal voor exoten.
Ik kan je vertellen dat hier een flinke warmte vanaf komt en blij was deze kabel te kunnen gebruiken afgelopen winter!
Ik ga hier geen reclame maken waar ik de kabel gekocht hebt, maar als je interesse hebt, dan kan ik je dat prive wel even doorsturen
Groeten
Bert
Ik geloof het graag van je dat die kabel warm wordt, tenslotte pak je ook geen brandende gloeilamp van 40W beet. Alleen de capaciteit is natuurlijk heel beperkt. Misschien dat het effect heeft, wanneer de ruimte waar hij functioneert heel klein is en goed geïsoleerd. Wellicht scheelt dat net genoeg in temperatuur om de edele delen van de plant te beschermen. Het voordeel van een warmtekabel is natuurlijk ook dat je geen energieverlies aan licht hebt, zoals bij dat kerstgeval. Voor mijn buitenplanten gebruik ik geen verwarmingshulpmiddelen alleen isolatie. De meeste van mijn planten staan trouwens 's winters in de kas. Om 30 m2 (120 m3) bij -10°C buitentemperatuur vorstvrij te houden heb ik toch wel een warmtevermogen van 2 kW nodig.
Gr.
Draco
Hallo
kleine update over de ridderkerkse phoenixen.
Ik ben er vandaag langs gereden,en zag dat alle buitenste bladeren gesnoeid zijn,en alleen de speren zitten er nog,deze zien er groen-achtig uit.Het lijkt er dus op dat de eigenaar besloten heeft af te wachten of ze nog terugkomen.Goed nieuws vind ik.
Groetjes
john