Alles hangt ook af van waar de planten staan in de tuin. Mijn tuin is bijna volledig windvrij en omgeven door een houten beschutting wat veel koude tegen houdt. Mijn planten staan bijna ook allemaal hoger geplant en dit voor een betere afwatering met nog eens een drainage in de grond. dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nooit geen problemen kan krijgen.
ik kijk elke dag tegen de palmen aan ze staan voor mijn raam in de woonkamer pal op het zuiden en de buren hebben aan de oostkant een enorme berk die veel oosten wind kan opvangen
dus ik denk dat ze op een redelijk perfecte locatie staan
bij een beetje twijfel kijk ik goed op het forum en weervoorspellingen en neem geen risico
maar vorige week met al die dichtgevouwen blad slibben was het een eng gezicht geef ik toe
alle bladeren zijn weer ontvouwen en geen schade zichtbaar
Als je, je druk maakt om die dichtgevouwen bladeren van een trachycarpus, en denkt dat er schade is, dan hebben veel andere palmsoorten allang het loodje gelegd.
Geen zorgen tot -12 met deze palmsoort, geen enkele zorg.
ja in west-vl belgie woon ik! ik vermelde wel de temperaturen erbij. dus als je weet hoe winterhard uw palm is,wat is dan het verschil tussen belgie en nederland? als het bij jullie kouder is dan moet je hem beschermen,maar ik had het over nu de laatste dagen,in nederland vroor het niet meer dan in belgie! want de hoogste gemeten temperatuur was is belgie in middelkerke -13..(gemeten door kmi)kan u ook nakijken.. dus daar moest je uw palm beschermen! maar in de rest van belgie en nederland zeker niet....het was 1dag amper -9 graden en maar voor korte duur!
u mag altijd eens komen kijken naar mijn palmen....
Hiervan was ik destijds erg onder de indruk. De term ,,winterharde palmen,, is en was hierdoor voor mij altijd voor bij. Wordt het te koud bescherm ik dus zeker mijn camaeropsen en trachycarpussen.
En natuurlijk vriest het in spanje aan de kust ook wel eens matig maar hoeveel dagen in een winter en worden die ook nog eens gevolgd door ijsdagen? Ps en ook in spanje kennen ze vorstschade bij palmen hoor :-)
idd nu zie ik het ook dat de link niet werkt. Dit wel heel apart omdat ik het voor het plaatsen van mijn antwoord of die link nogwel werkten het nog eens gestest had. Toen deed die het dus wel. Jammer.
Inmiddels is wel ongeveer bekend waar de grenzen liggen qua minimale temperatuur waar een Trachy tegen zou kunnen, echter vraag ik me inmiddels af hoe lang een Trachy zich staande kan houden bij vooral een langdurige winter. Stel het blijft tussen nu en maart continue rondom het vriespunt, op zich qua temperatuur niets aan de hand, maar toch? Wie kan mij vertellen hoe lang een Trachy op lage temperaturen zich staande kan houden? Ik heb namelijk hiervan geen vergelijkingsmateriaal. Immers het lijkt wel dat we een nieuw soort klimaat hebben, zoals bijvoorbeeld zuidelijk Scandinavie.
Nog een paar maanden en we zijn een stuk wijzer. Waarom? Omdat dit mogelijk een winter wordt die onze exoten nog niet hebben meegemaakt. Ondertussen zie ik gek genoeg alleen schade aan mijn fortuneis. Jubaea en Chamaerops, princeps en wagenerianus geen centje pijn. De schade die ik overigens nu zie zit wel aan de bladeren die vorig jaar het meest te verduren hebben gehad.
Inmiddels ben ik ietsjes dieper in de materie gedoken en dan met name gekeken naar plekken waar volgens mij ook Trachy's leven (kan het niet garanderen), maar heb bijvoorbeeld in Zuid Korea het gebied CHUNCHON onder de loep genomen, de gemiddelde temperaturen liggen daar lager als in Nederland in de winter, maar het is er wel wat droger.
De winters zijn daar alsvolgt dag/nacht gemiddeld, dec. 3/-7 C., jan 1/-11 C., febr. 4/-8 C., 10/ -2 C. Het schijnt dat -15 C. in deze regionen tijdens de wintermaanden heel gewoon zijn.
Ze hebben daar wel aardig warme zomers, maar ook zeker zeer koude winters, door koude luchtstromen vanuit Siberie en de Chinese laaglanden. Van het oorspronkelijke gebied in midden/oost China waar de Trachy van oorsprong vandaan komt kan ik wel temperaturen vinden van steden, maar niet van hoger gelegen delen, dus wie weet dat anderen op het forum dit weten? Kortom die Koreaanse Trachy's kennen de klappen van de zweep wel als ze uit dat gebied komen.
Jeremaine, je bent zoals ik lees ook op de hoogte van klimaat en het weer, wat is nu anders hier, waarom zou het klimaat veranderd zijn, dit is toch vrij normaal winterweer. De traditionele luchtdrukpatronen zijn nu anders verdeeld waardoor we wind en stroming van het land krijgen, dat gaat volgende week ook gebeuren, helaas voor onze plantjes want die willen geen koude.
De voorspellingen over de komende winter zijn onzin, dat kan je niet voorspellen, voor hetzelfde krijgen we rond de kerst weer een traditionele verdeling van de luchtdruk en heb je 6 weken een westcirculatie, dan gaat januari als zacht de boeken in.
De golfstroom is er nog steeds wat word beweerd dat de kou daaraan te verwijten valt i.v.m. de olieramp in de golf van Mexico. Zonnevlekken, zonneactiviteit etc...
Ik zit evengoed in de stress voor komende week, wat er komen gaat weer, jammer dat het niet zacht blijft, vorst oke, maar ijsdagen die hebben we nu ook al zoveel gehad.
Dat het klimaat aan het veranderen is, dat blijkt wel uit de reacties van weerinstituten, maar wat exact de oorzaak is, dat blijft een twistpunt.
Mijn eerder gestelde vraag blijft nog steeds open, immers wij weten nu inmiddels wel wat een Trachy aan minimale temperatuur kan verdragen in de meest gunstige situaties, maar hoe zal een Trachy zich staande houden als er vanaf december t/m medio maart continue temperaturen rondom het vriespunt zijn met vele ijsdagen. Heeft iemand hier vergelijkingsmateriaal van of ervaringen hiermee?
Jeremaine, in het algemeen kun je stellen dat de schade door vorst des te sneller optreedt naarmate de temperatuur lager is. Dat wil niet zeggen dat er bij langdurige geringe vorst geen schade optreedt. Alleen komt dat veel trager tot stand. Er zal ook een kritische (drempel)waarde zijn, waarboven geen schade ontstaat. Die temperatuur zal voor elke soort verschillend zijn. Trachycarpus stamt uit bergachtige streken met 's winters waarschijnlijk een langdurige periode met vorst en sneeuw. Ons klimaat is daarentegen sterk wisselvallig met afwisselend vorst en periodes van dooi met regen. Uit de biochemie is bekend dat afwisselend invriezen en ontdooien de beste manier is om weefsels kapot te maken. Wil je het zekere voor het onzekere, dan pak je de Trachycarpus tegen de winter goed in met rietmatten of een draadkorf gevuld met stro en laat dat tot eind maart zitten. Als de bescherming aan bovenkant openblijft, is voldoende beluchting gegarandeerd. Ik ken een kweker in Zuidoost Brabant die z'n Trachycarpus zo al decennialang menige strenge winter heeft doorgesleept. En nogmaals zelfs in badwater van 42°C kun je je huid verbranden als je er maar lang genoeg in blijft zitten. En dan hebben wij nog de beschikking over een interne thermostaat met de mogelijkheid om de huidtemperatuur bij te regelen.
Het zijn de beste bedoelingen om de TrachyCarpus Fortunei (Chamerops Excelsa) te beschermen tegen de kou. Maar een Thermostaat ertussen lijkt mij wat overdreven.
Ik zal eens van wal steken. Ik heb zelf 5 redelijke Trachy's in mijn tuin staan. (stamlengtes tussen 160cm en 275cm). Deze Trachy's staan al meer dan 5 jaar in mijn tuin. Daarnaast woon ik in het Oosten van het land, waar het 's winters over het algemeen kouder is dan bijv. in het Westen van het land.
Vorig jaar hadden we een behoorlijk strenge Winter. Daarbij heb ik 1 nacht een temperatuur gemeten van tegen de minus 20 graden! Ik had totaal geen bescherming aangebracht bij mijn Trachy's, omdat ik weet dat ze temperaturen kunnnen doorstaan tot wel minus 17 graden Celcius. Overigens ik heb nog nooit winterbescherming aangebracht met uitzondering van het eerste jaar (aanplanting). En wat denk je, ja hoor, allemaal hebben ze het gered. Wel moet ik zeggen dat dit dan ook het randje was voor 1 van mijn grotere exemplaren. Groeipunt had behoorlijk wat vorstschade opgelopen. Maar goed ik heb de palm behandeld en hij is er weer goed doorgekomen afgelopen zomer(heeft zelfs gebloeid). Een ander nadeel van het niet beschermen was dat de trachy's behoorlijke bladschade hadden opgelopen(wortels van de trachy's kennelijk bevroren gehad).
Dit jaar heb ik ze wel ingepakt met Jute, waarbij ik een poedertrechter heb gebruikt om het groeipunt droog te houden. Poedertrechters vastgezet met Tyerips. Over de trechters jute aangebracht en 3 x met 190 grams jute de stam ingewikkeld. Deze variant van jute is namelijk lekker adem-doorlatend. Dit is erg belangrijk! Ik heb de bladeren NIET ingepakt dus alleen de speer en de stam. Oh ja de bodem bij de stam heb ik voorzien van gevulde jutezakken. Voor de vulling van de jutezakken heb ik gekozen voor hooi. Gebruik geen eikenblad hierin zit looizuur en is schadelijk voor de boom!
De reden dat ik ze dit jaar heb ingepakt is dat er weerdeskundigen zijn die voorspellen dat het rond de jaarwisseling wel eens meer dan 20 graden zou kunnen gaan vriezen. Zelf geloof ik daar nog niet echt in, maar ja als dat dan wel het geval wordt, heb ik geen zin om de bomen te gaan inpakken met dergelijke temperaturen.. Trouwens de trechters zijn met de huidige winterse buien geen overbodige luxe. De sneeuw die namelijk normaliter in het groeipunt valt kan bevriezen en hierdoor kan er schade ontstaan aan het groeipunt! Dit heb ik vorig jaar aan de lijve ondervonden....
Zodra ik merk dat de temperatuur 's nacht niet meer onder de minus 5 graden komt, haal ik de bescherming weg! Je hebt namelijk grotere kans op een schimmelbacterie rondom het groeipunt (aanloop richting voorjaar) dan dat ze je doodvriezen.
Oh ja het doodvriezen is over het algemeen niets anders dan het droogtrekken van de stam door het blad. Het blad van de trachy blijft 's winters groen. Het blad onttrekt ook in de winter vocht van de stam. Op het moment dat de boom geen water meer kan opnemen omdat de bodem is bevroren, kan het blad de boomstam droogtrekken. Dit betekent dan ook gelijk einde oefening voor de boom.
Overigens bescherming met bijvoorbeeld een termostaat kan ook nadelige gevolgen hebben. Je moet de bomen namelijk laten wennen aan ons klimaat. Als je de bomen te veel verwent tijdens de winterperioden, worden ze ook minder winterhard. Dit geldt ook voor bemesting in het najaar. Koop de juiste meststoffen (voorkeur biologisch). Dus geen meststoffen die het hele jaar door werken. Gevolg is een geringe winterhardheid. Ook niet gaan snoeien in het najaar alleen in het voorjaar. Affin dit zijn wel de belangrijkste zaken die je moet weten om je trachy('s) goed te kunnen verzorgen.
Zoals jullie wellicht hebben kunnen opmerken zijn mijn trachy's redelijk winterhard. Dit betekent dus niet dat jullie eigen trachy's dat dan ook zijn! Geheel afhankelijk van de verschillende factoren zoals ik hierboven heb genoemd is het ene exemplaar winterharder dan de andere.
Wellicht vertel ik jullie geen nieuwe dingen maar toch, doe je voordeel ermee.
bedankt voor de goede tips ik pak de palmen dan ook nu niet in vanwege dat de vorst op het moment niet echt veel voorstelt hier in Purmerend het pas als de temperatuur flink onder nul daalt pak ik ze weer in met stromatten en jute in het voorjaar geef ik ze weer een preventieve anti schimmel behandeling met rosacur ik geef toe het kriebelt om ze in te pakken maar tot inderdaad min 5 is dit niet nodig lijkt mij pas bij rond de min 7 zet ijs uit en kan het groeipunt kapot vriezen en er staat op dit moment geen oosten wind ik houd de blad slibben goed in de gaten
kleinste palm inmiddels vannacht wel even ingepakt
maak eens een mooie foto van die palmen inclusief poeder trechters en zet op dit forum
De stam droogtrekken , Loran? Dat begrip ken ik niet. Denk je niet dat het vocht in de stam dan allang bevroren is? Volgens mij drogen de bladeren gewoon uit, omdat het watertransport is geblokkeerd. Om die redenen is het altijd een goede maatregel om wintergroene planten tegen sterke uitdroging te beschermen. De gevoelstemperatuur (windchill) is daarvoor een goede leidraad. Een week geleden was deze hier nog -17,4 °C bij een temperatuur van - 7 °C.
Ik begrijp je niet helemaal Loran. Je geeft aan dat je terughoudend moet zijn met beschermen, maar je geeft tegelijkertijd aan behoorlijke schade aan je Trachycarpussen te hebben gehad.
Het doel van beschermen is zoveel mogelijk, zoniet alle schade te voorkomen. Een thermostaat vindt ik ook wat ver gaan, maar goed gebruikt en in combinatie met de juiste bescherming komen je palmen puntgaaf de winter door.
ALs jij niet wil beschermen en een zekere schade accepteert, dan is dat prima. Want ik ben het met je eens dat ze behoorlijk wat kunnen verdragen. bovendien is het niet te doen een groot exemplaar nog te beschermen.
Maar het is eenvoudig om de wortels te beschermen. Dan zul je ook nooit het probleem hebben van verdrogende balderen. Omdat zelfs in de winter dan toch nog vocht naar de bladeren kan wordne getransporteerd.
Er zijn er meer die denken dat bepaalde soorten gewoon aan hun lot kunnen worden overgelaten. Maar na afgelopen winter hebben veel van deze mensen toch geleerd dat dat niet werkt. Zo ook bij jou. Hoever je wilt gaan is voor iedereen anders. Maar het betekent ook dat bij mindere inspanning je zekere schade zal moeten accepteren. En als het inderdaad -20 wordt, zijn de thermostaatmensen de mensen met de minste schade.
Als laatste, winterhardheid is genetisch en kun je niet beinvloeden door meer of minder warmte toe te voegen. Eskimo's dragen ook nog steeds dikke kleding en lopen nu na eeuwen blootstelling aan koude echt niet in hun bikini. Grapje natuurlijk, maar wat je bedoelt is waarschijnlijk dat gebruik van verwarming kan leiden tot enorme temperatuurverschillen, zeker als je de boel in en dan weer uitschakelt. Of een keer vergeet....Mee eens, lichtslangverwarming is niet zonder risico's.
alle palmen staan weer met jute en stromatten ingepakt er lag aardig wat sneeuw rond de speer, dit zoveel mogenlijk verwijderd eerst indien ik het had laten zitten zou met temperatuur schommelingen de sneeuw in ijs kunnen veranderen een blok ijs rond de speer en groeipunt is niet te goed er zijn al wel wat verkleuringen zichtbaar aan de bladeren
ik verwacht als eind volgende week de oosten wind aantrekt (windchill) een koudere periode
en als toevallig de temperatuur tussen de min 7 en 8 komt de komende nachten is ijs schade niet onmogelijk
Mooi om te zien hoe de bladeren van T. fortunei zich langzaam weer oprichten. De sneeuw is er al lang af, maar nu de temperaturen weer hoger zijn, neemt ook de kroon zijn oude vormen weer aan. Blijft dat ik nu toch wel schade zie aan de vorig jaar al licht beschadigde bladeren. Gelukkig zijn dit de onderste.
Ik twijfel of het rietmatje wat ik om de oleander en om de butia hebt gewikkeld eraf moet, het ademt wel daar doorheen, bovenop zit bubbelfolie maar alleen bovenop meer niet. Onder de rietmat zit lichtslang, staat nu uiteraard niet meer aan.
Ik heb alles zo uitgepakt dat er weer volop licht en lucht bij kan. Ik denk dat dat verstandiger is. Oleander staat bij mij onbeschermd nu. Butia uiteraard met afdak. Net zoals andere palmen. Trachycarpussen staan onbeschermd, behalve de princeps (afdak)
Nu de temperaturen de komende tijd ruim boven nul blijven vanmiddag de phoenix canariensis toch maar uitgepakt. Alles zag er in ieder geval nog erg fris uit, hopen dat dit zo blijft. Van mij mogen we met deze temperaturen zo het voorjaar in hobbelen! (de wens is weer vader van de gedachte ;)
we hebben hier in de kuststreek van west-vlaanderen een van de strengste koude perioden gehad van de afgelopen 15j ofzo. temperatuur zakte in mijn tuin tot -10°C! Chamaerops onbeschermd ok? larie en apekool. tijdens voor mij al zachte winters heb ik altijd wel een exemplaar met speerrot door de vocht en kou (het hoeft daarvoor niet zo koud te worden enkel hoge luchtvochtigheid en langdurige kou is voldoende). Brahea armata vind ik onder droge omstandigheden zelfs harder dan CHamaerops in dezelfde omstandigheden! al mijn cordylines zijn deze winter na de -10°C gesneuveld. jammer want het ging jaren goed zonder bescherming en sommige hadden al mooie afmetingen bereikt. men Butia's heb ik dit jaar goed beschermd want na vorige winter vertrouwde ik niet op een zachte winter. ze staan allemaal mooi droog en zien er voor het moment schadeloos uit maar uit ervaring weet ik dat ze zomaar volledig bruin kunnen worden op slechts enkele dagen tijd eens de temperaturen een tijdje boven de +10/+15 graden uitkomen dus het is eigenlijk nog veel te vroeg om te zeggen dat ze ok zijn. zelfde geld voor Jubaea (eigenlijk voor de meeste palmen ;-) ).
Kristof, alen van je cordylines. Volg je dan geen weerberichten of had je geen tijd meer om bescherming aan te brengen? Gelukkig goreien ze snel en kun je binnen enkele jaren weer grote planten hebben. Je weet vast wel dat ze nu als een achterlijke vanuit de grond gaan uitlopen!
Heb jij geen extra warmte bij je Butia's gehad? Ik maak me over mijn grote B. capitata echt geen zorgen, want hij staat de hele winter droog en ik heb er voor gezorgd dat hij A: niet meer dan 5 graden vorst heeft gehad en B: dat dit niet langer duurde dan maximaal 12 uur. Met een warmtelamp heb ik verder bijverwarmd. Nu neemt de zon dit weer over en zorgt dat het in zijn verpakking weer aangenaam wordt, zonder dat het echt warm wordt.
Alles hangt ook af van waar de planten staan in de tuin. Mijn tuin is bijna volledig windvrij en omgeven door een houten beschutting wat veel koude tegen houdt. Mijn planten staan bijna ook allemaal hoger geplant en dit voor een betere afwatering met nog eens een drainage in de grond.
dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nooit geen problemen kan krijgen.
ik kijk elke dag tegen de palmen aan ze staan voor mijn raam in de woonkamer
pal op het zuiden en de buren hebben aan de oostkant een enorme berk die veel oosten wind kan opvangen
dus ik denk dat ze op een redelijk perfecte locatie staan
bij een beetje twijfel kijk ik goed op het forum en weervoorspellingen en neem geen risico
maar vorige week met al die dichtgevouwen blad slibben was het een eng gezicht geef ik toe
alle bladeren zijn weer ontvouwen en geen schade zichtbaar
Als je, je druk maakt om die dichtgevouwen bladeren van een trachycarpus, en denkt dat er schade is, dan hebben veel andere palmsoorten allang het loodje gelegd.
Geen zorgen tot -12 met deze palmsoort, geen enkele zorg.
ja in west-vl belgie woon ik! ik vermelde wel de temperaturen erbij.
dus als je weet hoe winterhard uw palm is,wat is dan het verschil tussen belgie en nederland? als het bij jullie kouder is dan moet je hem beschermen,maar ik had het over nu de laatste dagen,in nederland vroor het niet meer dan in belgie! want de hoogste gemeten temperatuur was is belgie in middelkerke -13..(gemeten door kmi)kan u ook nakijken..
dus daar moest je uw palm beschermen!
maar in de rest van belgie en nederland zeker niet....het was 1dag amper -9 graden en maar voor korte duur!
u mag altijd eens komen kijken naar mijn palmen....
Dietere,
Hierbij een topic met winterschade van twee winters geleden,
https://tinyurl.com/y5ywnaoz
Hiervan was ik destijds erg onder de indruk.
De term ,,winterharde palmen,, is en was hierdoor voor mij altijd voor bij. Wordt het te koud bescherm ik dus zeker mijn camaeropsen en trachycarpussen.
En natuurlijk vriest het in spanje aan de kust ook wel eens matig maar hoeveel dagen in een winter en worden die ook nog eens gevolgd door ijsdagen? Ps en ook in spanje kennen ze vorstschade bij palmen hoor :-)
hoi Dietere de link werkt niet meer dus kopieer em even naar deze topic
Ridefree
Bedoel jij mijn link?
https://tinyurl.com/y5ywnaoz
Als je deze kopieert en boven in de balk plaats moet hij het toch doen.
gr
Roy
idd nu zie ik het ook dat de link niet werkt. Dit wel heel apart omdat ik het voor het plaatsen van mijn antwoord of die link nogwel werkten het nog eens gestest had. Toen deed die het dus wel. Jammer.
nee de link doet het niet echt wel benieuwd naar de achtergronden van de schade aan die palmen
zo nu weer terug naar mijn runescape online game ik houd dit forum nauw in de gaten gezellig
groet Emile
Inmiddels is wel ongeveer bekend waar de grenzen liggen qua minimale temperatuur waar een Trachy tegen zou kunnen, echter vraag ik me inmiddels af hoe lang een Trachy zich staande kan houden bij vooral een langdurige winter. Stel het blijft tussen nu en maart continue rondom het vriespunt, op zich qua temperatuur niets aan de hand, maar toch? Wie kan mij vertellen hoe lang een Trachy op lage temperaturen zich staande kan houden? Ik heb namelijk hiervan geen vergelijkingsmateriaal. Immers het lijkt wel dat we een nieuw soort klimaat hebben, zoals bijvoorbeeld zuidelijk Scandinavie.
Jeremaine, perfecte vraag! Vraag ik me dus ook af.
Ik vind die in mijn voortuin niet frivool eruit zien nu met de zon erop en echte dooi +4.5 graden.
Nou ja, de 2e winterprik komt er alweer aan na maandag a.s.
Nog een paar maanden en we zijn een stuk wijzer. Waarom? Omdat dit mogelijk een winter wordt die onze exoten nog niet hebben meegemaakt. Ondertussen zie ik gek genoeg alleen schade aan mijn fortuneis. Jubaea en Chamaerops, princeps en wagenerianus geen centje pijn. De schade die ik overigens nu zie zit wel aan de bladeren die vorig jaar het meest te verduren hebben gehad.
Inmiddels ben ik ietsjes dieper in de materie gedoken en dan met name gekeken naar plekken waar volgens mij ook Trachy's leven (kan het niet garanderen), maar heb bijvoorbeeld in Zuid Korea het gebied CHUNCHON onder de loep genomen, de gemiddelde temperaturen liggen daar lager als in Nederland in de winter, maar het is er wel wat droger.
Zie voor de tabellen de website https://tinyurl.com/y4on5tuu
De winters zijn daar alsvolgt dag/nacht gemiddeld, dec. 3/-7 C., jan 1/-11 C., febr. 4/-8 C., 10/ -2 C. Het schijnt dat -15 C. in deze regionen tijdens de wintermaanden heel gewoon zijn.
Ze hebben daar wel aardig warme zomers, maar ook zeker zeer koude winters, door koude luchtstromen vanuit Siberie en de Chinese laaglanden. Van het oorspronkelijke gebied in midden/oost China waar de Trachy van oorsprong vandaan komt kan ik wel temperaturen vinden van steden, maar niet van hoger gelegen delen, dus wie weet dat anderen op het forum dit weten?
Kortom die Koreaanse Trachy's kennen de klappen van de zweep wel als ze uit dat gebied komen.
Jeremaine, je bent zoals ik lees ook op de hoogte van klimaat en het weer, wat is nu anders hier, waarom zou het klimaat veranderd zijn, dit is toch vrij normaal winterweer.
De traditionele luchtdrukpatronen zijn nu anders verdeeld waardoor we wind en stroming van het land krijgen, dat gaat volgende week ook gebeuren, helaas voor onze plantjes want die willen geen koude.
De voorspellingen over de komende winter zijn onzin, dat kan je niet voorspellen, voor hetzelfde krijgen we rond de kerst weer een traditionele verdeling van de luchtdruk en heb je 6 weken een westcirculatie, dan gaat januari als zacht de boeken in.
De golfstroom is er nog steeds wat word beweerd dat de kou daaraan te verwijten valt i.v.m. de olieramp in de golf van Mexico.
Zonnevlekken, zonneactiviteit etc...
Ik zit evengoed in de stress voor komende week, wat er komen gaat weer, jammer dat het niet zacht blijft, vorst oke, maar ijsdagen die hebben we nu ook al zoveel gehad.
Edward
Een hobby is toch juist bedoelt om je stress kwijt te raken?
gr
Ruud
zoals het er nu uit ziet kunnen we misschien volgende week de boel weer inpakken
als ontspanning werkt online gamen ook goed, ik speel al jaren runescape
de manier om lekker te ontspannen online
palmbomen houden is net vissen met je hengel aan de waterkant
rustgevende hobby dus, en je hoeft er niet de deur voor uit haha
Dat het klimaat aan het veranderen is, dat blijkt wel uit de reacties van weerinstituten, maar wat exact de oorzaak is, dat blijft een twistpunt.
Mijn eerder gestelde vraag blijft nog steeds open, immers wij weten nu inmiddels wel wat een Trachy aan minimale temperatuur kan verdragen in de meest gunstige situaties, maar hoe zal een Trachy zich staande houden als er vanaf december t/m medio maart continue temperaturen rondom het vriespunt zijn met vele ijsdagen. Heeft iemand hier vergelijkingsmateriaal van of ervaringen hiermee?
Jeremaine, in het algemeen kun je stellen dat de schade door vorst des te sneller optreedt naarmate de temperatuur lager is. Dat wil niet zeggen dat er bij langdurige geringe vorst geen schade optreedt. Alleen komt dat veel trager tot stand. Er zal ook een kritische (drempel)waarde zijn, waarboven geen schade ontstaat. Die temperatuur zal voor elke soort verschillend zijn.
Trachycarpus stamt uit bergachtige streken met 's winters waarschijnlijk een langdurige periode met vorst en sneeuw. Ons klimaat is daarentegen sterk wisselvallig met afwisselend vorst en periodes van dooi met regen. Uit de biochemie is bekend dat afwisselend invriezen en ontdooien de beste manier is om weefsels kapot te maken.
Wil je het zekere voor het onzekere, dan pak je de Trachycarpus tegen de winter goed in met rietmatten of een draadkorf gevuld met stro en laat dat tot eind maart zitten. Als de bescherming aan bovenkant openblijft, is voldoende beluchting gegarandeerd. Ik ken een kweker in Zuidoost Brabant die z'n Trachycarpus zo al decennialang menige strenge winter heeft doorgesleept.
En nogmaals zelfs in badwater van 42°C kun je je huid verbranden als je er maar lang genoeg in blijft zitten. En dan hebben wij nog de beschikking over een interne thermostaat met de mogelijkheid om de huidtemperatuur bij te regelen.
Beste allemaal.
Het zijn de beste bedoelingen om de TrachyCarpus Fortunei (Chamerops Excelsa) te beschermen tegen de kou. Maar een Thermostaat ertussen lijkt mij wat overdreven.
Ik zal eens van wal steken. Ik heb zelf 5 redelijke Trachy's in mijn tuin staan. (stamlengtes tussen 160cm en 275cm). Deze Trachy's staan al meer dan 5 jaar in mijn tuin. Daarnaast woon ik in het Oosten van het land, waar het 's winters over het algemeen kouder is dan bijv. in het Westen van het land.
Vorig jaar hadden we een behoorlijk strenge Winter. Daarbij heb ik 1 nacht een temperatuur gemeten van tegen de minus 20 graden! Ik had totaal geen bescherming aangebracht bij mijn Trachy's, omdat ik weet dat ze temperaturen kunnnen doorstaan tot wel minus 17 graden Celcius. Overigens ik heb nog nooit winterbescherming aangebracht met uitzondering van het eerste jaar (aanplanting). En wat denk je, ja hoor, allemaal hebben ze het gered. Wel moet ik zeggen dat dit dan ook het randje was voor 1 van mijn grotere exemplaren. Groeipunt had behoorlijk wat vorstschade opgelopen. Maar goed ik heb de palm behandeld en hij is er weer goed doorgekomen afgelopen zomer(heeft zelfs gebloeid). Een ander nadeel van het niet beschermen was dat de trachy's behoorlijke bladschade hadden opgelopen(wortels van de trachy's kennelijk bevroren gehad).
Dit jaar heb ik ze wel ingepakt met Jute, waarbij ik een poedertrechter heb gebruikt om het groeipunt droog te houden. Poedertrechters vastgezet met Tyerips. Over de trechters jute aangebracht en 3 x met 190 grams jute de stam ingewikkeld. Deze variant van jute is namelijk lekker adem-doorlatend. Dit is erg belangrijk! Ik heb de bladeren NIET ingepakt dus alleen de speer en de stam. Oh ja de bodem bij de stam heb ik voorzien van gevulde jutezakken. Voor de vulling van de jutezakken heb ik gekozen voor hooi. Gebruik geen eikenblad hierin zit looizuur en is schadelijk voor de boom!
De reden dat ik ze dit jaar heb ingepakt is dat er weerdeskundigen zijn die voorspellen dat het rond de jaarwisseling wel eens meer dan 20 graden zou kunnen gaan vriezen. Zelf geloof ik daar nog niet echt in, maar ja als dat dan wel het geval wordt, heb ik geen zin om de bomen te gaan inpakken met dergelijke temperaturen.. Trouwens de trechters zijn met de huidige winterse buien geen overbodige luxe. De sneeuw die namelijk normaliter in het groeipunt valt kan bevriezen en hierdoor kan er schade ontstaan aan het groeipunt! Dit heb ik vorig jaar aan de lijve ondervonden....
Zodra ik merk dat de temperatuur 's nacht niet meer onder de minus 5 graden komt, haal ik de bescherming weg! Je hebt namelijk grotere kans op een schimmelbacterie rondom het groeipunt (aanloop richting voorjaar) dan dat ze je doodvriezen.
Oh ja het doodvriezen is over het algemeen niets anders dan het droogtrekken van de stam door het blad. Het blad van de trachy blijft 's winters groen. Het blad onttrekt ook in de winter vocht van de stam. Op het moment dat de boom geen water meer kan opnemen omdat de bodem is bevroren, kan het blad de boomstam droogtrekken. Dit betekent dan ook gelijk einde oefening voor de boom.
Overigens bescherming met bijvoorbeeld een termostaat kan ook nadelige gevolgen hebben. Je moet de bomen namelijk laten wennen aan ons klimaat. Als je de bomen te veel verwent tijdens de winterperioden, worden ze ook minder winterhard. Dit geldt ook voor bemesting in het najaar. Koop de juiste meststoffen (voorkeur biologisch). Dus geen meststoffen die het hele jaar door werken. Gevolg is een geringe winterhardheid. Ook niet gaan snoeien in het najaar alleen in het voorjaar. Affin dit zijn wel de belangrijkste zaken die je moet weten om je trachy('s) goed te kunnen verzorgen.
Zoals jullie wellicht hebben kunnen opmerken zijn mijn trachy's redelijk winterhard. Dit betekent dus niet dat jullie eigen trachy's dat dan ook zijn! Geheel afhankelijk van de verschillende factoren zoals ik hierboven heb genoemd is het ene exemplaar winterharder dan de andere.
Wellicht vertel ik jullie geen nieuwe dingen maar toch, doe je voordeel ermee.
groeten.
Loran
bedankt voor de goede tips
ik pak de palmen dan ook nu niet in vanwege dat de vorst op het moment niet echt veel voorstelt hier in Purmerend
het pas als de temperatuur flink onder nul daalt pak ik ze weer in met stromatten en jute
in het voorjaar geef ik ze weer een preventieve anti schimmel behandeling met rosacur
ik geef toe het kriebelt om ze in te pakken maar tot inderdaad min 5 is dit niet nodig lijkt mij
pas bij rond de min 7 zet ijs uit en kan het groeipunt kapot vriezen
en er staat op dit moment geen oosten wind
ik houd de blad slibben goed in de gaten
kleinste palm inmiddels vannacht wel even ingepakt
maak eens een mooie foto van die palmen inclusief poeder trechters en zet op dit forum
groet Emile
De stam droogtrekken , Loran? Dat begrip ken ik niet. Denk je niet dat het vocht in de stam dan allang bevroren is? Volgens mij drogen de bladeren gewoon uit, omdat het watertransport is geblokkeerd. Om die redenen is het altijd een goede maatregel om wintergroene planten tegen sterke uitdroging te beschermen. De gevoelstemperatuur (windchill) is daarvoor een goede leidraad. Een week geleden was deze hier nog -17,4 °C bij een temperatuur van - 7 °C.
Ik begrijp je niet helemaal Loran. Je geeft aan dat je terughoudend moet zijn met beschermen, maar je geeft tegelijkertijd aan behoorlijke schade aan je Trachycarpussen te hebben gehad.
Het doel van beschermen is zoveel mogelijk, zoniet alle schade te voorkomen. Een thermostaat vindt ik ook wat ver gaan, maar goed gebruikt en in combinatie met de juiste bescherming komen je palmen puntgaaf de winter door.
ALs jij niet wil beschermen en een zekere schade accepteert, dan is dat prima. Want ik ben het met je eens dat ze behoorlijk wat kunnen verdragen. bovendien is het niet te doen een groot exemplaar nog te beschermen.
Maar het is eenvoudig om de wortels te beschermen. Dan zul je ook nooit het probleem hebben van verdrogende balderen. Omdat zelfs in de winter dan toch nog vocht naar de bladeren kan wordne getransporteerd.
Er zijn er meer die denken dat bepaalde soorten gewoon aan hun lot kunnen worden overgelaten. Maar na afgelopen winter hebben veel van deze mensen toch geleerd dat dat niet werkt. Zo ook bij jou. Hoever je wilt gaan is voor iedereen anders. Maar het betekent ook dat bij mindere inspanning je zekere schade zal moeten accepteren. En als het inderdaad -20 wordt, zijn de thermostaatmensen de mensen met de minste schade.
Als laatste, winterhardheid is genetisch en kun je niet beinvloeden door meer of minder warmte toe te voegen. Eskimo's dragen ook nog steeds dikke kleding en lopen nu na eeuwen blootstelling aan koude echt niet in hun bikini. Grapje natuurlijk, maar wat je bedoelt is waarschijnlijk dat gebruik van verwarming kan leiden tot enorme temperatuurverschillen, zeker als je de boel in en dan weer uitschakelt. Of een keer vergeet....Mee eens, lichtslangverwarming is niet zonder risico's.
alle palmen staan weer met jute en stromatten ingepakt
er lag aardig wat sneeuw rond de speer, dit zoveel mogenlijk verwijderd eerst
indien ik het had laten zitten zou met temperatuur schommelingen de sneeuw in ijs kunnen veranderen
een blok ijs rond de speer en groeipunt is niet te goed
er zijn al wel wat verkleuringen zichtbaar aan de bladeren
ik verwacht als eind volgende week de oosten wind aantrekt (windchill) een koudere periode
en als toevallig de temperatuur tussen de min 7 en 8 komt de komende nachten
is ijs schade niet onmogelijk
we zullen zien
Groet Emile
Mooi om te zien hoe de bladeren van T. fortunei zich langzaam weer oprichten. De sneeuw is er al lang af, maar nu de temperaturen weer hoger zijn, neemt ook de kroon zijn oude vormen weer aan. Blijft dat ik nu toch wel schade zie aan de vorig jaar al licht beschadigde bladeren. Gelukkig zijn dit de onderste.
Ja mooi he, bij mij ook....
En nu geen winter meer, hoop ik...
Ik twijfel of het rietmatje wat ik om de oleander en om de butia hebt gewikkeld eraf moet, het ademt wel daar doorheen, bovenop zit bubbelfolie maar alleen bovenop meer niet.
Onder de rietmat zit lichtslang, staat nu uiteraard niet meer aan.
gr. Edward
Ik heb alles zo uitgepakt dat er weer volop licht en lucht bij kan. Ik denk dat dat verstandiger is. Oleander staat bij mij onbeschermd nu. Butia uiteraard met afdak. Net zoals andere palmen. Trachycarpussen staan onbeschermd, behalve de princeps (afdak)
Nu de temperaturen de komende tijd ruim boven nul blijven vanmiddag de phoenix canariensis toch maar uitgepakt. Alles zag er in ieder geval nog erg fris uit, hopen dat dit zo blijft. Van mij mogen we met deze temperaturen zo het voorjaar in hobbelen! (de wens is weer vader van de gedachte ;)
Groetjes
Bert
we hebben hier in de kuststreek van west-vlaanderen een van de strengste koude perioden gehad van de afgelopen 15j ofzo. temperatuur zakte in mijn tuin tot -10°C! Chamaerops onbeschermd ok? larie en apekool. tijdens voor mij al zachte winters heb ik altijd wel een exemplaar met speerrot door de vocht en kou (het hoeft daarvoor niet zo koud te worden enkel hoge luchtvochtigheid en langdurige kou is voldoende). Brahea armata vind ik onder droge omstandigheden zelfs harder dan CHamaerops in dezelfde omstandigheden!
al mijn cordylines zijn deze winter na de -10°C gesneuveld. jammer want het ging jaren goed zonder bescherming en sommige hadden al mooie afmetingen bereikt. men Butia's heb ik dit jaar goed beschermd want na vorige winter vertrouwde ik niet op een zachte winter. ze staan allemaal mooi droog en zien er voor het moment schadeloos uit maar uit ervaring weet ik dat ze zomaar volledig bruin kunnen worden op slechts enkele dagen tijd eens de temperaturen een tijdje boven de +10/+15 graden uitkomen dus het is eigenlijk nog veel te vroeg om te zeggen dat ze ok zijn. zelfde geld voor Jubaea (eigenlijk voor de meeste palmen ;-) ).
gr
Kristof
Kristof, alen van je cordylines. Volg je dan geen weerberichten of had je geen tijd meer om bescherming aan te brengen? Gelukkig goreien ze snel en kun je binnen enkele jaren weer grote planten hebben. Je weet vast wel dat ze nu als een achterlijke vanuit de grond gaan uitlopen!
Heb jij geen extra warmte bij je Butia's gehad? Ik maak me over mijn grote B. capitata echt geen zorgen, want hij staat de hele winter droog en ik heb er voor gezorgd dat hij A: niet meer dan 5 graden vorst heeft gehad en B: dat dit niet langer duurde dan maximaal 12 uur. Met een warmtelamp heb ik verder bijverwarmd. Nu neemt de zon dit weer over en zorgt dat het in zijn verpakking weer aangenaam wordt, zonder dat het echt warm wordt.