1 ) Trachycarpus/fortunei./wagnerianus.
#1
di, 24/01/2006 - 18:59
1 ) Trachycarpus/fortunei./wagnerianus.
Samenwerkingsblad.
Trachycarpus fortunei en wagnerianus. -17º
1) oogsten van de zaden.
a) oogsten van de zaden na de eerste winter, ongeveer begin maart
b) kleur van de zaden bij het planten donker van kleur,blauwachtig zwart, dan zijn ze rijp en klaar om gezaaid te worden.Laat ze weken gedurende 48 uur. Dan met een handvol door elkaar rollen in de handpalm en het vruchtvlees gaat er af. Opnieuw weken is niet nodig.
b1) zaden zijn ong. 3 jaar houdbaar, de kwaliteit gaat wel iets achteruit naar gelang de ouderdom.
c) plant de zaden in stek en zaaigrond. de zaden ongeveer 5 mm. onder het oppervlakte in de aarde. Vochtig maken maar niet doornat.
d) dek de bovenzijde af met folie, zo hoef je maar eenmaal te sproeien. Wegzetten en af en toe controleren.Indien toch te droog dan met lauw water even bevochtigen.
2) verplanten kun je al bij de kiem. Men kan ook wachten met de palm verplanten als het 2e of 3e blad zichtbaar is, dan in een diepere pot maar een niet te grote pot.Soms wordt er al verpot als de wortel is ontsproten en een kleine kiem aan de bovenkant zichtbaar is. Alles naar behoefte en de ruimte die ter beschikking is.
3) zorg voor een goede drainerende ondergrond. Dus best wat zand toevoegen aan je teelaarde, mengen met perlite geeft een goede verbetering hierdoor wordt de aarde luchtiger en het vocht wordt beter vastgehouden. De potten voorzien van afwateringsgaatjes. Verder verpotten als de wortels langs verscheiden gaatjes naar buiten komen.
4) laat de grond niet uitdrogen maar ook niet te nat, vochtig is voldoende, te nat is al snel slecht en je krijgt er sneller allerlei ongedierte in, zoals bijvoorbeeld de rauwvarenmug.
5) laat de plant de eerste twee jaren in de winter nog binnen, minder water maar niet uit laten drogen. Geef de panten ook voeding na het eerste jaar door middel van een halve eetlepel koemestkorrels en een theelepel kalk, doe dit in het voorjaar eind maart en omstreeks eind juli.
Naar gelang de grootte van de plant de hoeveelheid voeding vermeerderen.
een palm met een stam van twee meter heeft bijvoorbeeld wel drie liter koemestkorrels nodig en een halve liter kalk.
6) bescherm deze jonge planten in de winter tegen de vorst omdat er nog niet veel weerstand is. Tot 3 jaar kunnen ze tot circa -10gr. C.
7) oudere planten kunnen beter tegen de vorst, bij een leeftijd van 4 jaar en ouder kunnen ze er beter tegen tot ong. - 15 gr. C.
Oudere planten kunnen beter tegen de kou, dan pas bescherming bij - 17 gr.
Als de weerberichten langere vorstperioden aangeven met -14 etc. is het beter de planten te gaan beschermen, immers, met een beetje pecht zit je dan aan de -18 of -20 en dan verspeel je de palm misschien.
8) bij extreme voorspellingen van veel nattigheid, en vorst er kort achteraan pas dan op, bevriezing van de speer is dan het gevaarlijkst.
a) een lichtslang aanbrengen in de beschutting geeft ook enige warmte en is betaalbaar, let op dat de slang niet te heet wordt tegen de palm.
Lichtslangen en dergelijke zijn zelden nodig bij deze palmen, bij voorspellingen van veel sneeuwval kun je het beste de bladeren opbinden, de palm komt dan veel mooier uit de winterperiode met sneeuw..
9) Preventief behandelen van de palmen heeft de voorkeur, maak van Bayer tegen roest en schimmel een verdunning als op de verpakking staat en behandel de palmen voor het invallen van de winter. Neem een spuitfles en vul deze met de verdunde substantie, spuit goed rondom de speren en de kop van de palm en herhaal dit na twee weken.Doe dit dus voor het inpakken, dus tijdeig preventief behandelen is het beste.
10) De bladeren opbinden doe ik met steigerdoek van de bouw van dat groene vlies deze kosten ongeveer € 17.50.= excl. verzendkosten, voor een rol van 3x10 meter, de verpakking is dubbel waardoor de rol dan 1.50 m1 hoog is. Hier kun je vele jaren mee vooruit omdat ze oersterk zijn.
11) Zie samenwerkingsblad nr. 11. Daar staan foto's van het vlies en hoe deze als koker vanaf onderen aan te brengen. De bladeren komen zo onbeschadigd in de bescherming en het verwijderen van de verpakking is nog een voudiger, gewoon de pennen er uit trekken
12) oude bladeren verwijderen met een scherpe snoeischaar.
Snoei nooit kort langs de stam maar snoei ong. 5 cm vanaf de stam.
13) verwijder oudere bladen niet te vroeg de stam, de palmstam wordt door te vroeg snoeien dunner, en blijf ong. 5 cm van de stam met snoeien, dus rustig wachten tot het blad echt aan het terugtrekken is.
Bij te vroeg snoeien krijg je opgejaagde stammen wel lang maar te dun, pure broodtelers willen zich hier nog wel eens aan vergrijpen.
14) groter gekochte palmen moeten in het begin extra beschermd worden tegen kou, omdat ze nog niet doorgeworteld zijn.
15) standplaat in de volle zon of half schaduw.
16) groeisnelheid is verschillend naargelang de conditie, 15 tot 30 cm per jaar. De hele bladerkrans wordt in een goed groeijaar vernieuwd.
Tip;
Palmen in bakken vochtig houden.
Regelmatig water geven ook al regent het veel, blijf dus controleren.
In de volle grond is alles veel gemakkelijker en krijgt U een betere groei van de palmen, ze worden sterker etc.
19-01-2006
met dank aan;
George
Palmenjan
Anoniem i
Harry
Texeltje
groeten
Hans
mijn pas ontkiemde trachyc. nanus
gekiemd zaadje trachycarpus fortunei ongeveer een anderhalve week oud(sorry voor de wazige foto maar je ziet duidelijk dat de trachycarpus soort eerst een heel lange penwortel aanmaken.
Vriendelijke groeten
Kevin
Moeten de zaden op een bepaalde manier de grond in bij het zaaien?
Ja dat vraag ik me ook af ma dan bij de phoenix canariensis en dactylifera.
weet iemand dit?dringend ben nu nog zaden ant weken
vriendelijke groeten
Kevin
HAllo,
Nee het maakt niet uit hoe je zaad om legt....moeder natuur zorgt er volgens mij voor dat het worteltje altijd naar beneden en het blaadje altijd naar boven groeit. Ik heb al heel wat gekweekt en nog nooit iets geks ontdekt.
groetjes
Heb intussen mijn zaden voor Trachycarpus wagnerianus gekregen. Nog een paar dagen laten weken en dan zaaien. Zaden zijn wel klein, in vergelijking met Cycas en Dioon die ik verleden week gezaaid heb. Ze zakken ook niet meteen naar de bodem maar blijven drijven op het water, is dit normaal bij Trachycarpuszaden?
ik heb het gepresteerd om een wagnerianus op te laten komen midden in de zomer BUITEN. (ik had er gewoon een paar voor de gein gezaaid.) Daarna ook vrolijk de winter in laten fietsen wat ie ook overleefde. Deze zomer word ie 2 jaar oud. Dus ze zijn wel degelijk winterhard vanaf het begin (in mijn geval).
mvg Michiel, Zwolle.
Hoi Michiel
En dat allemaal zonder bescherming?
tja uiteindelijk is het misschien gewoon een kwestie van durven,
maar ik ben dan weer wat terughoudend omdat er toch altijd een aardig prijskaartje aanhangt bij de wat grotere jongens.
buiten opkweken geeft geen enkel probleem voor de eerste paar jaren.vanaf het 3de jaar wanneer het blad zich gaat splitsen dan is de palm het gevoeligste in de winter en zullen er sommige van sneuvelen.een maal over dit punt heen zullen de meeste blijven leven.
gr Frans
Zaailingen in hun zaaibak, moet ik nog altijd verpotten te weinig tijd :(
Eeen aantal die al wel opgepot zijn :)
Zaailing volle grond
Trachycarpus fortunei in de sneeuw
Bovenstaande sneeuwfoto en deze zijn van winter 2004/2005, winter 2005/2006 heeft hier geen gesloten sneeuwdek gelegen. Zaailingen ebdolven onder de sneeuw.
Een vrij goede uitleg, maar er staan toch enkele onjuistheden in.
- de Trachycarpus wagnerianus kan wel vrij veel (kunst-)meststoffen gebruiken, en zal hierdoor alleen maar sterker de winter ingaan. Uiteraard is overbemesting nooit goed, maar je mag hem toch om de 14 dagen van begin maart tot eind juli veel meststoffen en water geven. Probeer zijn groei niet te stimuleren na eind juli, want de laatste groei moet nog kunnen afharden voor de winter. In dat geval zal je weinig speerrot hebben.
- het vruchtvlees moet voor het zaaien niet van het zaad verwijderd worden.
- de vernoemde temperaturen zijn relatief. Eigenlijk kan je de winterhardheid niet temperatuur-afhankelijk beschouwen. De combinatie temperatuur - wind - vochtigheid wel.
- bevriezing van de speer op zich is niet gevaarlijk. Als de speer weggerot is, komt er in 90% van de gevallen een nieuwe speer zonder de minste behandeling.
- enkel oude bladeren verwijderen indien ze al voor een groot deel bruin zijn. Je snijdt ze af maar laat minstens dat gedeelte van de bladsteel aan de stam, waar nog 'stamhaar' aanwezig is.
- koop geen grote Trachycarpus wagnerianus, want ze zijn juist mooi als ze niet tè groot zijn. En ze groeien al zo vlug. Koop wagnerianus met een stam van maximaal 30 cm. Bovendien gaan ze dan het best in de groei en na een jaar of drie halen ze de planten in die tegelijkertijd met een stam van 1 meter aangeplant werden, omdat deze laatste heel moeilijk aan het groeien gaan.
Geert
https://tinyurl.com/y38n87kc
https://tinyurl.com/y2ycoq3d
Welke (kunst)mest gebruiken jullie?
Heb zelf vorig jaar koemestkorrels gegeven, maar zelfs als ik het vóór of tijdens een regenbui gaf, kon ik nog een paar dagen nagenieten van de geur...
Chris
Als mijn palmen er beter van worden wil best eens enkele dagen de neus dichtknijpen. Ik doe men ganse tuin met koemest. Het gazon en andere planten krijgen eveneens een goede voorraad koemest. Indien de geur, die maar een paar dagen aanhoudt, je echt zo hindert kan je bijvoorbeeld ook groene korrel gebruiken. Weet wel dat koemestkorrels veel veiliger zijn in gebruik en met te veel groene of roze korrel de wortel kan verbranden. Ik gebruik beide en wissel af tussen koemestkorrels en groene korrel.
Groeten
Yves
pas uitgekomen trachycarpussen fortunei's
vriendelijke groeten
kevin
Op verzoek van Hans
Trachi F kiemen het best als ze vers zijn, als niet dan voorweken een dag of drie hooguit in kiemgenerator.
Dit in een mengsel van 50% tuinaarde en 50% coco P, 1.5 x de dikte van het zaad diep zaaien en er een zakje omheen doen.
Dit laten we in de kamer staan ront een temperatuur tussen 25-28 graden, snachts gewoon de boel laten afkoelen en niet bij verwarmen, dit gebeurt in de natuur ook niet en het stimuleerd de zaden alleen maar om te kiemen.
Van belang is dus het voorweken, de niet te natte aarde en de temperatuur.
Als de temperatuur tehoog is rotten ze gewoon weg of zijn er maar een paar die op komen.
Is de temperatuur te laag dan duurd het heel erg lang of er komt niets op en sterft de kiem in het zaad.
foto's van de trachycarpus princeps groene variant en de trachycarpus takil
vriendelijke groeten
Kevin
T.takil
een trachycarpus latisectus die denkt dat hij al wat ouder is, zijn eerste blaadje is er al direkt één die begint te splitsen.
Mijn trachy feb 2002, tot nachtvorst -10 blijft ie buiten vriest het harder dan breng ik hem naar binnen is de strenge vorst minder gaat ie weer naar buiten. Hij heeft de afgelopen jaren hooguit enkele dagen per jaar binnen gestaan.Gaat in het voorjaar van 2007 de volle grond in. Hij is nu ongeveer 25 jaar oud.
Gr Hent
trachycarpus princeps met de wit/grijze onderkant van de bladeren.
dezelfde als hierboven op 31 mei 2008. groeit goed :)....