7 ) Chamaerops humilis
#1
di, 07/02/2006 - 12:28
7 ) Chamaerops humilis
Chamaerops humilis
1) oogsten van de zaden.
a) oogsten van de zaden na de eerste winter
b) kleur van de zaden bij het planten donker van kleur,blauwachtig zwart, dan zijn ze rijp en klaar om gezaaid te worden.Laat ze weken met het vruchtvlees als dat er nog aan zit, en laat de zaden naar de bodem zakken. Dan met een handvol door elkaar rollen in de handpalm en het vruchtvlees gaat er af.Opnieuw weken is niet nodig.
Indien geen vruchtvlees en alleen de pit dan 2 of 3 dagen weken.
b1) zaden zijn ong. 3 jaar houdbaar.
c) plant de zaden in stek en zaaigrond. de zaden ongeveer 0.5 tot 1 cm onder het oppervlakte in de aarde. Vochtig maken maar niet doornat.
d) dek de bovenzijde af met folie, zo hoef je maar eenmaal te sproeien. Wegzetten en af en toe controleren.
2) verplanten kun je al bij de kiem,maar men kan ook wachten met de palm verplanten als het 1e blad zichtbaar is, dan in een diepere pot maar een niet te grote pot.
3) zorg voor goede drainerende ondergrond.Dus best wat zand toevoegen aan je teelaarde. De potten voorzien van afwateringsgaatjes. Verder verpotten als de wortels langs verscheiden gaatjes naar buiten komen.
4) laat de grond niet uitdrogen maar ook niet te nat, vochtig is voldoende, nat is al snel slecht.Ze houden niet van veel water.
5) laat de plant de eerste twee jaren in de winter nog binnen, veel minder water maar net niet uit laten drogen.
6) bescherm deze jonge planten in de winter tegen de vorst omdat er nog niet veel weerstand is.Tot 3 jaar kunnen ze tot circa -10gr. C.
7) oudere planten kunnen beter tegen de vorst, bij een leeftijd van 4 jaar en ouder kunnen ze er beter tegen tot ong. - 7 º C.
Indien droog de vorst in.
Oudere planten kunnen beter tegen de kou, dan pas bescherming bij - 10º C. ?
8) bij extreme voorspellingen van veel nattigheid, en vorst er kort achteraan pas dan op, bevriezing van de speer is dan het gevaarlijkst.
a) een lichtslang aanbrengen in de beschutting geeft ook enige warmte en is betaalbaar, let op dat de slang niet te heet wordt tegen de palm.
Goed inpakken (en droog) gaat ook goed.
9) vorstschade is bij het maken van dit blad nog niet bekend.
10) behandeling tegen vorstschade nog onbekend.
11) In het voorjaar maart/april mag wat bemest worden de palm voorzien van oude koemest, of gedroogde koemest aan de stam
Herhaal dit in september.
Indien de plant in de winter buiten gaat wonen; in pot extra voorzichtig zijn, op tempex zetten en goed inpakken.
In de volle grond; de bodem afdekken en de plant in droge toestand goed beschermen.
Om hem sterker de winter in te loodsen in oktober/november gebruik maken van Vinassekali rond de palm strooien niet te veel, en liefst op een regenachtige dag. Te veel is niet goed dan wordt de plant minder sterk.is dit juist?
12) Het snoeien van allen afgetorven bladen.
Snoei nooit kort langs de stam.
13) verwijder oudere bladen niet te vroeg.Dus rustig wachten tot het blad echt aan het terugtrekken is.
14) groter gekochte exemplaren moeten in het begin extra beschermd worden tegen kou, omdat ze nog niet doorgeworteld zijn.
15) standplaat in de volle zon of half schaduw.
16) groeisnelheid is verschillend naargelang de conditie, maar blijft vrij traag.
Groeisnelheid afhankelijk van; in de pot of volle grond.
17) Vinassekali gebruik dit staat op de verpakking, maar het verbruik is in ieder geval gering
Ingezonden ;
ik heb 10 zaden in een zipbag gedaan en deze vervolgens op mijn kast gelegd bij kamertemperatuur, heeft een jaar geduurd en er is er zowaar 1 uitgekomen. Ik heb al van andere begrepen dat bij hen het zaad sneller kiemde, misschien heeft dat te maken met de versheid van het zaad. Verder staat deze palm natuurlijk bekend als de enige palmsoort die ook echt Europees is.
een exemplaar ,5 stammen en 60 centimeter hoog (stam 10 centimeter).Staat nu zijn tweede winter te ondergaan,en ik moet zeggen hij staat er niet slecht bij. Vorige winter ingepakt met vliesdoek bij min 10, dit jaar nog niet. Staat in de volle grond.
Hij maakte vorig jaar wel 15 nieuwe bladeren aan,maar groeit niet echt in de hoogte,meer in de breedte.Droog houden voor dat het gaat vriezen is erg belangrijk, ivm met stuk vriezen van de groeispeer,schijnt hij erg gevoelig voor te zijn. Vorstbestendig tot -12 (droge vorst)
5 zaden gezaaid waarvan 4 uitgekomen na 6 tot 8 weken. Momenteel ben ik er terug aan het zaaien en hierbij komt zowat 1/3 op na 8 tot 10 weken. Zaaien telkens bij een graad of 25-30 in vochtige grond.
Zaailingen groeien matig.
Met dank aan Texeltje-Harry-George
Chamaerops humilis, nu 4maand na het kiemen
Eentje van de 11 groeit wat anders dan de rest: die kreeg toen het eerste blaadje nog maar een paar centimeter was al een 2e blaadje! Komt dit meer voor?
Tja das een speling van de natuur denk ik, zo heb ik een Chamaerops humilis die niet rechtop is gaan groeien maar is gaan krullen,
net van dat ouderwetse telefoondraad..ben benieuwd wat ie verder gaat doen.
+/- vier jaar; nog niet buiten overwinterd.
Zoals gevraagd hier een afbeelding van mijn Chamaerops humilis rond de 4 jaar.Zal op einde van de zomer terug een afbeelding plaatsen dan is hij er dan pas 5 geworden.Al verschillende keren buiten overwintert onder afdak behalve vorige nacht toen was het rond de -9°C.
vriendelijke groeten
Kevin
Wel elk jaar begin maart om de 2 weken palmvoeding gegeven(als het toen niet meer vroor)zo tot eind mei en dan niets meer misschien is er daarom zo een groot verschil tussen de palm van Henny en de Mijne.
vriendelijke groeten
Kevin
Deze geeft geen kick om de kou die we hier hebben
Dit exemplaar staat nu 2 jaar in de volle grond! In het voorjaar zien we wel verder! Die rare slinger bovenop is van de bamboe ,die ernaast staat ,hoor.
Hallo,
Dekken jullie deze Cham. humilis helemaal niet af?
Ik wil nl de mijne ook in de vaste grond zetten dit jaar, maar ik had een beetje begrepen dat ie veel kan hebben maar geen vocht.
Als ik die foto's van jullie zie krijg ik toch weer hoop.
groetjes
Eerlijk gezegd dek ik hem normaal wel af,hoor.Meer bij veel regen en dan strenge vorst. Sneeuw is niet zo erg,dat isoleerd ook nog eens, en het was -3 ofzo,dus dat viel ook wel mee. Maar als de lente komt (misschien ooit nog een keer,ik word de vorst zat),dan zie ik wel weer. Hij ziet er nu nog goed uit,maar dat zegt niets ! Mijn Wasingtonia fillifera is wel overleden,iets te vroeg buiten gezet,een nacht -5 en het is over. Maar misschien gaat hij nog uitlopen.
Hallo Harry,
Mag ik ook vragen hoe je hem afdekt?
Heb daar nog geen ervaring mee helaas dus alle tips welkom,
zie wel af en toe het een en ander, maar ja het moet in ieder geval stormvast zijn want het kan hier swinters aardig spoken op t eiland.
groetjes
Alleen afgedekt met vliesdoek,maar je moet eigenlijk een afdak maken. Dus geen regen erop,hij kan volgens zeggen -12 hebben als hij droog staat. Update van de mijne volgt,als het ooit lente wordt!
Hij gaat bij mij straks ook de volle grond in, ook omdat ik ruimtegebrek heb wat opslaan betreft....dus de tijd zal het leren hoe hij door de winter gaat komen maar moet ook maar eens kijken waar ik evt vliesdoek kan halen ofzo...klusje voor eind van de zomer.....
Onder het afdakje :)
Texeltje,
Hierzo kan de wind ook lekker zijn gang gaan, ik heb hier veelal windschade dan vorstschade. Winter 2004/2005 heb ik de phoenix bescherming wel 3 keer moeten maken omdat bepaalde houten constructie's finaal afbraken. En idd chamaerops bescherming door de tuin heen vloog.
Dit jaar beter gedaan, en gewoon een klein huisje voor hem gemaakt, een construcite van kleine houten latjes en die diep de grond in :) En deze bleef staan dit jaar :)
chamaerops humilis cerifera derde blad
vriendelijke groeten
Kevin
Nieuw blad Chamaerops humilis
Heb er thuis een paar staan,waarvan ééntje met zaad eraan.
Hoe moet dat zaad geoogst worden? Nu zijn het nog groene bollen.
Graag antwoord aub.
Hartelijk dank
Hier een foto van de zaden. Wanneer en hoe moeten die geoogst worden?
Kunnen die 2 "zijscheuten" erafgeknipt worden om zo de plant te vermenigvuldigen?
Het stekken schijnt mogelijk te zijn maar erg moeilijk. Vaak sterven de jonge scheuten af. Waarom stekken als je ze makkelijk uit zaad kan opkweken? Exemplaren met meerdere stammen zijn naar mijn mening veel mooier.
groeten
Yves
Ik heb de chamerops in de zomer van 2004 geplant in de volle grond hij is de eerste winter zonder enige bescherming door gekomen met wat blad schade en de volgende winter heb ik allen deonderste helft in gepakt met stro en is er toen zonder schade uit gekomen dit jaar ga ik het op de zelfde manier doen. p.s. over de vinassekali is mij geadviseert om ander half keer de aan gegeven hoeveelheid te gebruiken(gardenpalm).succes. groet michel.
Hallo,
Ik heb hier in Leidschendam met succes Chamaerops van 1979 tot 2001 nde de achtertuin tegen een zuidwest muur gehad. Vroor alleen in Elfstedenwinters in maar liep weer snel uit de volgende zomer. In de natuur branden ze af en toe af dus vergelijkbaar effect.
Het is een taaie palm die het zelfs in Alesund in Noorwegen nog uithoud. Zie https://tinyurl.com/y5xoygcv
Blad blijft ook mooi en groeid ook goed in ons klimaat, zeker de kuststreek. Was mijn eerst palm in de volle grond.
Kies een hete plek tegen een muur uit met goede drainage.
Er staan er een paar uitgeplant in de hortus botanicus in Delft.
Groet,
Alexander
1. Ik ontsmet ze licht met dettol en anti schimmel
2. Ik Week de Zaden 6 of 7 dagen in warm water in de oven( warmhoudstand 35 C ), s'nachts doe ik de oven uit en staan ze wat kouder.
De rode en gele warmte lampen in de oven stimuleren de ontkieming erg goed
3. om de dag ververs ik het water
3.5 goed de vruchtvlees verwijderen en licht met een aardapelschilmesje het hardnekkige eraf schrapen, maak de zaden niet kapot of schraap niet heel veel anders heb je zo schimmel erop
4. Maak de kweekbak schoon met ontsmettingsmiddel en bijna heet water
4.1. Ik pak Zaai en stekgrond die ik de magnetron goed heet maak en daarmee vul ik de kweekbak voor de helft, licht laten afkoelen niet laten drogen
5. Meteen ophoogzand (speciaal witzand ) in de magnetron gooien goed heet maken en die ook meteen in de bak doen ( over de warme en vochtige stekgrond)
6. Ik steek ze in de speelzand met de scherpe rand/ punt naarboven vaak zie ik dat die eerder uitkomen maar het kan ook tien keer achterelkaar toeval zijn geweest, als je de bak dichtdoet gaat het heel erg condenseren zorg dan voor ventilatie en laat de bak af en toe open staan maar niet langer dan 2 uur, een heel klein beetje vocht maakt niet uit
7. Ik plaats altijd de zaden in een temperatuur van 20 tot 25 graden dit is veeeel beter voor de zaden, hogere temperaturen gaven mij juist ontkieming over een lange periode.
ik plaats ze bij de verwarming want ze houden van temperatuur fluctaties (liver niet warmer dan 35)
( vaak zet ik ze ook bij de verwarming de temperatuur schommelingen zorgen voor snelle omtkieming maar dan drogen ze wel snel uit dus doe dit niet als je lang weg bent)
8.ik verdeel per dag 3 a 4 keer nevelspuiten over de bak , af en toe laten luchten met ventilatiegaten, licht laten staan.
9. Geen zonlicht als de zaden net uitkomen , wat wel erg goed werkt is de bak in de avondzon zetten als de zon aardig oranje en rood begint te kleuren.
10. is de bak niet diep genoeg of pot je veeel te laat over dan kunnen de zaden een tijdelijke groei stilstand krijgen dus wees op tijd.
Van mijn zaden -/+ 10 ontkiemen er ongeveer 4 of vijf na een week en 90% na twee weken.
Hey Hans
ik zag een schoonheidsfoutje...dit samenwerkingsblad heeft de naam Chamaerops humElis...moet dit niet humIlis zijn ;)
gr
kristof
Goed gezien Kristof is nu aangepast.
Groetjes
Hans