paphiopedilum 12/10 update

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 12/10/2009 - 15:06
brendab83

hallo allemaal

Ik heb een vraag
2jaar terug kreeg ik een paphiopedilum cadeau deze heeft een paar maand gebloeid.

nu anderhalf jaar nog steeds geen nieuwe bloem erin.
de wortels zijn inmiddels kort en bruin en heb er al eens nieuwe orchidee potgrond in gedaan.

ook heeft hij al op verschillende plekken gestaan maar niks van dat alles helpt.

het blad groeit alleen nog wel steeds.
zaten 4 bladeren aan, inmiddels al een stuk of 8 en er komen ook alweer jonge scheutjes aan..

maakt deze bloem nog kans of kan ik hem beter in de kliko gooien..

bedoel heb nu toch wel geduld gehad?

Brenda

ma, 14/09/2009 - 16:09
Sjaaks

Brenda,
zolang iets groen is en groeit is het wat mij betreft zeker niet rijp voor de kliko :-)

Als je zegt dat de wortels inmiddels kort en bruin zijn: Paph. wortels zijn bruin, behalve de actieve groeipunten. Alleen dat kort bevalt met niet. Dit zou betekenen dat de wortels die voorheen lang waren weggerot zijn?

Paphiopedilum verlangt een luchtig mengsel voor de wortels dat continue vochtig moet blijven. Ze kunnen echter slecht tegen staand water. Ook verdragen ze relatief weinig voeding (in vergelijking met andere orchideeën).

Afhankelijk van de soort/kruising staan ze graag wat warmer of koeler.

Heb je nog foto's van de bloem? Post deze anders eens en post ook eens foto's van het blad. Paphiopedilumkenners kunnen je dan wellicht iets meer zeggen over de temperatuur die jouw plant prettig vindt.

Hoeveel licht krijgt jouw Paph? Er zijn Paph's die bv in het najaar winter van meer licht houden dan gedurende andere periodes van het jaar.

Groeten Sjaak

ma, 14/09/2009 - 20:36
Blue

Probeer uit boeken info te verzamelen. Een Paphiopedilum bloem komt juist uit die jonge scheut.
Geduld hebben dus.

ma, 14/09/2009 - 21:07
RdB

Lees dit eens: https://tinyurl.com/yxbwr9q8

tabblad orchideeen, tabblad populaire hybriden, tabblad Paphiopedilum

Ruud

ma, 14/09/2009 - 23:08
Aquagirl

Ik zou voor Bark kiezen inplaats van potgrond
En geduld moet je hebben heel lang geduld. Geef ze niet te veel water aub en laat ze goed uitlekken want als er water in pot of buitenpot blijft staan vinden ze niet fijn. Ik wens je succes met je orchidee en ik hoop dat je hem in leven kan houden. Hoop dat je wat hebt aan me tips.

Oooo ja nog even iets GOOI HEM NIET TE VLUG IN DE KLIKO AUB. Zonde van de plant en als er nog steeds nieuwe bladeren groeien is een goed tegen dus geef de hoop niet op

Groetjes
Aquawoman

di, 15/09/2009 - 00:46
Madeleen

De Paphiopedilum die ik heb bloeit ook al anderhalf jaar niet meer, maar nu komt er verandering in het midden waar het jonge blad uit komt. Ruim een jaar geleden heb ik hem in een mix van bark en orchideëengrond gezet. Hij daar al die tijd met regelmatig een beetje orchideëenmest in gestaan.
Verder neb ik gehoort dat Paphio's met gevlekt blad warmer moeten staan dan die met groen blad.
Veel succes.

wo, 16/09/2009 - 13:16
brendab83

hier een foto van de wortels
en 1 van het blad

wo, 16/09/2009 - 13:17
brendab83

hier zieje ook wel weer frisse puntjes van nieuwe scheuten

wo, 16/09/2009 - 15:57
Sjaaks

De volwassen groei ziet er uitgedroogd uit. De wortels zijn inderdaad veel te kort, die hebben ergens flink door geleden. Wel meen ik een creme knobbeltje te zien, lastig te beoordelen op deze foto, maar ik vermoed dat dat een nieuwe wortel is. De nieuwe scheuten zien er gelukkig strakker uit. :-)

Met gebrek aan wortels zul je deze zeer klein moeten oppotten als je de plant nog een kans wilt geven. Bloei zal enige tijd op zich laten wachten, totdat de nieuwe scheuten helemaal volgroeid zijn.
Een heel luchtig mengsel gebruike om op te potten en constant vochtig houden. Als je al voeding geeft (in deze situatie zou ik het laten, de volgroeide scheuten kunnen met hun slechte wortels toch niets meer opnemen en de jonge vegeteren op de oudere scheuten totdat ze zelf voldoende wortels hebben).

Oppotten in bark kan, maar dan zul je hem flink moeten voorweken zodat die wat vochtigheid vast houdt. Ik denk dat je meer succes hebt in een klein potje met het mengsel van Cameleon orchidee, te koop bij Intratuin.

Met oppotten zorgen dat de plant goed stevig staan, eventueel geef je stevigheid door hem met een paar stokjes te klemmen. Steek de stokjes in pot bind evt. een volwassen scheut eraan vast.

Tot zover mijn 2$cents... als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten Sjaak

wo, 16/09/2009 - 17:53
brendab83

bedankt voor je info!

ik denk dat ik te geutig ben geweest met water geven, had toen nog totaal geen verstand van deze bloemen....weet nu wel beter.

ik heb hem nu in een mini plastic potje gezet met de orchidee potgrond van de intratuin. moet ik ook nog een stukje van de wortels afsnijden of gewoon zo laten?

en moet ik hem nu dan ook juist wel water geven of eerst ff een week ofzo niet?

zit idd een klein knopje onderaan, maar of dat een wortel is of een nieuw stekje?

alvast weer bedankt!

wo, 16/09/2009 - 18:14
Sjaaks

Ik ken de orchidee potgrond van Intratuin persoonlijk niet maar wat ik vaak hoor is dat de kant en klare mengsel niet grof genoeg zijn. Als je twijfelte over de luchtigheid van het mengsel, kun je er bv wat hydrokorrels (kleikorrels) onder mengen, zijn deze te groot kun je ze fijn meppen met een hamer ;)
Wel water geven, vochtig houden. De Paphiopedilum mag nooit uitdrogen. Als je een creme knobbel ziet is dat waarschijnlijk een wortel. Je zou 2 keer per dag heel licht rondom de basis van de plant kunnen nevelen met een plantenspuit, dat komt een nieuwe wortel ten goede omdat de bovenlaag van je substraat sneller uitdroogt dan het midden van de pot. Wel zorgen dat de plant als de avond valt weer droog is. Als je een raam op het Westen hebt zou dat voor deze Pahiopedilum nu waarschijnlijk ideaal zijn.

wo, 16/09/2009 - 18:40
RdB

Bedenk dat Paphiopedilum geen epifyt is maar gewoon in de grond groeit en derhalve een wat fijner mengsel op prijs stelt.

Ruud

wo, 16/09/2009 - 19:05
Sjaaks

Helemaal mee eens Ruud, goed om dat nog eens aan te halen. Ik ben alleen bang dat het mengsel te snel vast wordt en daardoor verstikkend werkt... vandaar mijn opmerkingen over luchtig en evt. wat bijmengen van platgeslagen hydrokorrels (zelf gebruik ik perliet maar de meeste mensen hebben dat niet voorhanden).

Fijne dag nog,
Groeten Sjaak

ma, 12/10/2009 - 15:06
brendab83

na jullie tips!
in een mini potje met orchideengrond gezet en licht vochtig gehouden!

vanmorgen het potje te bestuderen zie ik ineens wortels aan de kant zitten, voorzichtig ff uit het potje en ja hoor! een paar wortels zijn een paar cm gegroeid.

verder gebeurt er weinig, de kleine blaadjes ziin nog steeds klein, maar denk dat dat komt omdat de plant nu bezig is wortels te maken?

ben erg benieuwd of ik hem gered heb zo, en dat ie over een poosje weer eens een mooie bloem laat zien!

ma, 12/10/2009 - 16:51
Sjaaks

:-)
En nou niet meer verstoren en hem lekker in zijn potje laten zitten :-) Je bent blijkbaar op de goede weg. Nieuwe groeipunten van wortels zijn licht van kleur, licht groen/geel-achtig maar worden altijd bruin. Zolang ze maar stevig aanvoelen en kleine haarworteltjes hebben.
Groeten Sjaak.

Onderwerp gesloten