Beikenheg verplaatsen

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 21/12/2009 - 16:48
hamma

Beikenheg verplaatsen

Goedemiddag,

Wij willen onze beukenheg verplaatsen.
Hij is 2 meter hoog en ongeveer 40 meter lang.
De heg is ongeveer 10 jaar oud en groeit erg goed.

Wij willen de heg 2 meter naar achteren verzetten.
Ik heb een paar vraagjes:
- Kan onze heg dit aan?
- Wat is de beste tijd om dit te doen?
- Waar kan ik verder info hierover vinden?

Alvast bedankt.

Groeten,
Harm

ma, 21/12/2009 - 17:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

en, wat heel belangrijk is: hou dezelfde plantdiepte aan als hoe ze nu staan.

ma, 21/12/2009 - 22:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een beuk heeft voor een goede (her)groei absoluut een schimmel (mycorrhiza) nodig. Deze maken beuken normaal zelf aan maar bij het aanplanten kan men een speciale meststof met die speciale bodemschimmel erin doorheen de grond mengen.

Plantadvies

ma, 21/12/2009 - 23:02
D_SDennis

Toevoegen van bodemschimmels ofwel mycorhiza's heeft geen enkel nut. Zorg dat de omstandigheden voor de wortels en het bodemleven goed zijn dan komen de bodemschimmels vanzelf. Dit is inderdaad van groot belang bij beuk. Ik adviseer het volgende:
In maart of april, tijdens regenachtig weer de planten lossteken. Zorg dat de kluiten vochtig zijn. Eventueel watergeven als het droog weer is een dag voor het verplanten. Zorg dat de nieuwe plantplaats klaar is. Dus een uitgegraven sleuf. ALs de grond niet veel anders is als waar ze nu in staan, doe er dan niets aan. Dan per stuk lossteken, met een zo groot mogelijke kluit en direct op de nieuwe plaats planten. En inderdaad, hou de juiste diepte aan. Grond luchtig weer aanbrengen, zeker niet te vast trappen en vervolgens bescheiden watergeven. Niet overdrijven, gewoon zorgen dat de bodem vochtig blijft en niet uitdroogt. DOor de grond te vast te trappen komt er te weinig zuurstof in de bodem: voorwaarde 1 voor een goede bodemleven. Door de boel te verzuipen help je ook het bodemleven om zeep. Laat je leiden door de weersomstandigheden en wees zorgvuldig. Dan nog zul je merken dat de beuken moeite hebben met aanslaan. Dit kan een of twee jaar duren als je er goed voor zorgt, langer als je minder alert bent. Breng eventueel een laag goede beukenbladaarde of desnoods goede compost aan op de kluiten na het planten. Ik raad je aan om de planten nu rond te steken door op circa 30 cm van de stammetjes wat wortels door te steken. Niet te veel. dit triggert de planten om veel nieuwe zijwortels te maken die de planten helpen aan te slaan. Verplanten kan dan in het najaar van 2010 of voorjaar 2011. Maar als je zorgvuldig bent, dan maak je waarschijnlijk ook dit voorjaar een goede kans. Succes.

za, 26/12/2009 - 13:52
Tuinman 63

Ik ga niet akkoord met de bewering dat mycorhiza's geen zin hebben.
Beuken zijn al geen te gemakkelijke planten om te verplanten.
2 jaren geleden hebben wij meer dan 1000 beuken van 125/150 geplant. Daarvan zijn er slechts 8 dood gegaan.
Terwijl voor beuken een percentage van 20% als normaal wordt aanzien.
Ook de groei is aanzienlijk beter.
Best is een in water oplosbare mycorhiza waarin je de wortels kunt dompelen.

za, 26/12/2009 - 14:32
bomensnoeier

juist door in water te dompelen spoel je de mychoriza er weer af en als het goed is zijn er al mychoryza aanwezig

van het voorjaar beukenhaag geplant met mycorhiza in korrel vorm en dat heeft goed gewerkt op 120 beuken slecht een stuk of 6 die het niet deden

za, 26/12/2009 - 15:28
D_SDennis

Ik stel voor om eens te analyseren welke soorten mycoorhiza's voor beuken van belang zijn. Vervolgens zul je tot de ontdekking komen dat geen van de schimmels die in zogenaamde mycorhizapreparaten zitten van nut zijn voor (jonge) beuken. Bovendien zullen de meeste van deze toegediende schimmels niet eens ontwikkelen omdat de bodemomstandigheden waarschijnlijk juist net die omstandigeden zijn waar die soorten van houden. Bij worteldip met mycorhiza's bijvoorbeeld is het juist de vochtvasthoudende component die voorkomt dat de wortels uitdrogen. Twintig procent uitval is echt niet normaal en heeft alles te maken met de wijze van opslag na het rooien. Je hoeft beuken maar even met blote wortel te laten liggen en de haarwortels - met de mycorhizae - zijn afgestorven. Ook slecht opkuilen, waardoor nog veel te veel lucht bij de wortels komt, heeft tot gevolg dan de fijne haarwortels nog verder indrogen.
De minste uitval heb je als beuken tijdens regenachtig weer worden gerooid en meteen worden opgekuild. om vervolgens ook tijdens regenachtig weer opgegraven worden , vervoerd zonder gevaar van uitdroging en geplant op de wijze zoals ik al eerder heb beschreven. Alleen dan heb je kans dat de haarwortels niet afsterven. Ikzelf heb in het verleden meerdere malen beukenhagen geplant en uitval is altijd nihil. Maar ik betrek alleen beuken waar ik weet dat ze van een betrouwbare leverancier komen. En niet bij tuincentra dus.....(met alle respect).
Beuken waarvan de haarwortels niet zijn afgestorven, in combinatie met de al eerder beschreven benodigde gunstige bodemeigenschappen zorgen ervoor dat aanwezige sporen van mycorhiza direct gaan kiemen. Besef dat de ontwikkeling van de meeste bodemschimmels erg snel gaat! Sporen van mycorhiza's zijn overal en gaan meteen van start als de omstandigheden hiervoor goed zijn!
Moraal van het verhaal is dat Tuinman 63 met veel deskundigheid zijn beuken heeft geplant en hiervoor goed plantmateriaal heeft gebruikt. Maar degene die de mycorhizarijke worteldip heeft verkocht is de lachende derde want die heeft ook nog eens goed geld verdiend!

za, 26/12/2009 - 20:55
WiPe

Ik wil toch nog kort verwijzen naar wat D_sdennis eerder al schreef:

Breng eventueel een laag goede beukenbladaarde of desnoods goede compost aan op de kluiten na het planten.

Het aanbrengen van een laag beukenbladaarde is de meest efficiënte en de meest eenvoudige manier om mycorrhiza-vormende schimmels op de wortels te enten. Hiermee wordt dus bevestigd dat het toevoegen van schimmels een goede zaak kan zijn bij het verplanten van bomen.

Voor degenen onder ons die niet helemaal mee zijn: Mycorrhiza zijn een samenwerkingsverband tussen schimmels en boomwortels. Om die mycorrhiza vorming te stimuleren kun je dus de schimmels die met de wortels samen leven aan de wortels aanbrengen. Daarvoor worden preparaten verkocht. Er zijn nu eenmaal bomen die zonder die mycorrhiza-vormende schimmels niet of moeilijk kunnen overleven. Bij verplanten van bomen kan het een voordeel zijn om die schimmels toe te voegen.

Ik wil echter toch een paar kanttekeningen plaatsen bij het gebruik van die preparaten:

1. Zijn de schimmels goed bewaard en zijn er geen fouten gemaakt bij het gebruik? De kans lijkt me klein dat daar iets mis loopt, maar als het mis loopt helpt het scimmelpreparaat niet.

2. Kunnen de bewuste soorten goed overleven in ons klimaat? De bewuste preparaten worden aangemaakt in de VS. Geen idee of die schimmels bij ons effectief kunnen overleven. Laten we er van uit gaan dat dat het geval is, dan blijven er nbog een paar vragen open.

3. Waarom zijn die schimmels nodig? In principe moeten die bij een gezonde boom volop aanwezig zijn. Als je de haag maar een paar meter verplant is het dus normaal niet nodig om schimmelpreparaten toe te voegen. Maar als de bodem (ernstig) verstoord is gaan die schimmels veel meer moeite hebben om te overleven. Ik kan D_sdennis alleen maar bijtreden als hij stelt dat de bodem elementair is bij het overleven van die mycorrhiza-vormende schimmels en dat de bodembewerking en een correcte behandeling van het plantmateriaal allesbepalend is.

4. Feit is dat de schimmels de boom helpen bij de opname van mineralen en van de boom daar suikers en zetmelen voor in de plaats krijgt. Wanneer de planten verzwakt zijn, lijkt het me niet ver gezocht om te vrezen dat de schimmels de boom verder kunnen binnendringen dan voor de boom goed is en daardoor een verzwakte boom de genadeslag kunnen geven.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het toedienen van mycorrhiza-vormende schimmels niet altijd ideaal is bij verzwakte bomen bij standplaatsgerelateerde problemen.

Concreet zou ik me hier beperken tot een goede behandeling van de bomen en de planten, zoals D_sdennis dat omschreven heeft, goed rekening houden met de plantdiepte (5 cm te diep is te diep en geeft al aanleiding tot uitval) en het gebruik van ene klein beetje verteerd beukenblad van een volwassen beuk. Een paar handenvol kunnen in principe al volstaan.

zo, 27/12/2009 - 14:23
Tuinman 63

Ik ben hier nieuw en niet zinnens te schieten op al wat beweegt.
Toch enkele bedenkingen :
- bij het dompelen van de wortels wordt de aarde niet afgespoeld. Mycorhiza vermengd met water vormt een dikke gel.
- er wetenschappelijk genoeg onderzoek gedaan om het nut van mycorhiza te erkennen. Ook vooral de groei in de eerstvolgende jaren is spectaculair beter.
- natuurlijk staat of valt het succes van de aanplanting met de zorgen bij en na het rooien en het planten zelf. Nog al te veel zie ik bv. in Zundert karrevrachten vol beuken, en andere planten met blote wortels, onafgedekt vervoeren.
Het is al een tijdje geleden maar ooit plantte ik een haag en die gingen ondanks de beste zorgen allemaal dood. Of waren ze het al toen ik ze kocht?
- uiteraard is bladaarde van beukenblad ideaal om te gebruiken. Geen betere bemesting dat zijn eigen blad. Maar daar is niet altijd aan te komen.

zo, 27/12/2009 - 19:35
WiPe

Vraag is of het voordeel van dompelen niet eerder veroorzaakt wordt door die gel dan door de toegevoegde schimmelpreparaten.

Naast alle onderzoeken die aantonen dat het gebruik van mycorrhiza-vormende preparaten een voordeel zouden bieden bestaan er evenveel studies die aantonen dat er geen duidelijk verschil merkbaar is. Ik heb hier een aantal foto's van proeven met eiken waarbij schimmelpreparaten gebruikt zijn. Gene verschil te zien.

Maar ik blijf er bij dat het zeker een voordeel is om schimmels te gebruiken, wat dat betreft kan er geen misverstand zijn dat we allemaal hetzelfde beweren.

Onderwerp gesloten