Waterpartij van +/- 150 liter aanleggen
ma, 18/05/2009 - 02:05
Waterpartij van +/- 150 liter aanleggen
Hallo allemaal,
Ik heb een huis gekocht met daarbij in de tuin een bak met een inhoud van ongeveer 150 liter en een diepte van 45-50 cm die heeft gefungeert als vijvertje. Ik zou het wel leuk vinden om hier weer wat van te maken maar ik heb absoluut geen verstand van vijvers. Daarom zou ik graag willen weten waar ik moet beginnen.
Ik ben al eens opzoek gegaan naar een pomp en filter maar ik weet niet wat de capaciteit moet zijn. Ik zou graag iets van een watervalletje erbij willen hebben en natuurlijk ook een paar planten en vissen erin.
Wie kan mij een beetje opweg helpen?
Groeten, Mike
is dat niet wat veel gevraagd van een vijvertje van 150l er kunnen wel planten in enzo maar niet te veel vissen zou ik zeggen watervalletje is al overdreven voor zo een klein vijvertje
Ik denk dat die 150 liter een rekenfout is. Anders is het een gat van 50x60cm doorsnee om toch aan die diepte te komen?
Ruud
De berekening klopt zeker, het is namelijk een driehoekige bak waarvan de rechte zijden 80x80 cm zijn, de diepte is ongeveer 50 cm, dat komt dan op 160 liter uit maar de bovenstaande getallen zijn dan ook wat afgerond.
Ik weet dat het niet heel veel voorstelt maar ik wil d'r toch graag wat leuks van maken, onder andere met zo'n watervalletje. Zijn d'r een minimum en/of maximum capaciteit van de pomp waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf. Is bijvoorbeeld een pomp met een capaciteit van 1000L/h veel te groot of juist wel goed te doen?
Gezien de diepte kan je het gewoon vergeten om vissen te houden. Ben zelf voor een half jaar terug in een nieuwe woning getrokken met een vijver van 40 cm diepte en van de winter is ALLES doodgevroren ( vissen en kikkers ) Daar komt nog bij dat als het langdurig warm is het water te warm wordt voor de vissen en net zo fataal is. Een ander probleem is dat een reiger alle vissen kan grijpen omdat ze eenvoudig niet naar de diepte kunnen, lees maar eens de berichten op dit forum hierover.
Je kan altijd een leuke plantenbak gaan inrichten met bv. een kleine waterlelie e.d.
Hans
Het water wordt 's zomers veel te warm en 's winters veel te koud door de te geringe hoeveelheid.
Niet doen dus !
Vissen kun je beter niet doen inderdaad.
Maak er een mooi waterdingetje van met mooi bloeiende waterplanten.
Je kunt tegenwoordig schitterende mini-waterlelies krijgen om maar eens wat te noemen.
Groet, Piet
Ik heb een vijvertje van ong. 120 liter. Dit lukt best.
Mijn vissen hebben de winter en de vorst overleeft.
In de winter pomp uitzetten als het vriest anders loopt de bak leeg over het ijs en koel je het water nog verder af, bruisbal altijd laten bruisen, elke dag een kan kokend water boven de bruisbal om het gat open te houden en in het begin als het bovenste is dicht gevrozen een beetje water uitlaten zodat er een luchtlaag tussen het ijs en het wateropp. zit, zo kunnen giftige gassen weg.
Mijn 3 goudvissen hebben al een paar jaar in een koude vijver gezeten en zijn wel gehard, vissen uit de winkel zijn jong en gekweekt in warm water, dus oppassen voor koude winters.
In de zomer zorgen voor een beetje schaduw en op tijd bijvullen met leidingwater. (leidingwater bevat mineralen die uw planten nodig hebben) Zet er een lelie ofzo in, de bladeren op het opp. geven schaduw aan het water.
Tegen de reiger heb ik een stuk regenbuis op de bodem gelegd en vastgelegd met vijversubstraat, de vissen kunnen hierdoor zwemmen en zich wegsteken voor de reiger.
Voor een 'waterval' heb ik een paar bamboestokken over de vijver gelegd en hierop een molensteen waardoor de pomp water over de steen pompt. Dit is niet echt een waterval maar geeft toch geluid van stromend water.
De bamboestokken en de molensteen voorkomen ook dat er kinderen in kunnen vallen en geeft een heel japanse uitstraling.
Ik heb gewoon bij een vijverwinkel de kleinste pomp gekocht. Wees wel bedacht alles samen is dit niet goedkoop. Pomp, bruisbal, planten, vijversubstraat, molensteen, eten, vissen, bacteriën om op te starten, producten voor de waterkwaliteit, enz. Eenmaal alles goed werkt heb je er wel bijna geen kosten aan.
Ik vind het fantastisch om vanaf mijn terrasje naar de visjes te kijken.
Zeker proberen.