Echeveria

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 07/01/2010 - 23:24
kraikkonen

Echeveria

Hallo,

Zojuist een echeveria gekocht bij de praxis. Volgens mij een pelusida.
Heeft iemand hier ervaring mee of goede tips? Kunnen ze in de volle grond?
google bied weinig uitkomst.

do, 07/01/2010 - 23:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Echeveria kan absoluut niet in de volle grond. Het is een kamerplant, die 's zomers wel naar buiten kan, maar geen vorst verdraagt.
Hou de plant nu licht, koel en droog.

vr, 08/01/2010 - 14:33
kraikkonen

Dank voor je spoedige reactie.

Groet

vr, 08/01/2010 - 19:03
kraikkonen

Hoe krijg ik in het voorjaar trouwens het beste de bloei er in? Nu wegzetten bij ongeveer 4 graden of op een onverwarmde slaapkamer? Hij komt namelijk uit een warme praxis.

vr, 08/01/2010 - 21:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

Na de koele rustperiode volgt meestal vanzelf de bloei.

vr, 08/01/2010 - 21:40
kraikkonen

bij 4 graden dus? Of op onverwarmde slaapkamer?

vr, 08/01/2010 - 22:36
Anoniem (anoniem geplaatst)

Slaapkamer is prima.

vr, 08/01/2010 - 22:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik kocht gisteren 2 verschillende Escheveria's (Ø 15 cm) bij AH en heb ze direct in de vorstvrije kas gezet. Omdat de wortelkluiten goed droog zijn, hoop dat ze weinig hinder ondervinden van de temperatuurwisseling.

vr, 08/01/2010 - 23:03
kraikkonen

Ja, die kluiten van die van mij waren ook kurk en kurkdroog.
Zal morgen eens een foto maken, hopelijk kunnen jullie een definitief oordeel over de soort vellen.

vr, 08/01/2010 - 23:41
D_SDennis

Echeveria's kunnen goed tegen temperatuurwisselingen. In hun natuurlijke habitat maken ze ook grote temperatuurwisselingen mee tussen dag en nacht. Kan zo maar 25 graden tussen zitten! Wij kunnen moeilijk een natuurlijke habitat nabootsen. Maar je moet goed in de gaten houden dat als je veel licht ter beschikking hebt, dus liefst een standplaats in de zon, dan mag het iets warmer zijn. Hoe donkerder, hoe koeler je de planten beter kunt houden. Want warmte gaat hoe dan ook gepaard met groei. Is er dan te weinig licht, dan ontstaat er onnatuurlijke, misvormde groei en komt ook de knopontwikkeling niet tot stand. Bij kou staat de groei stil en dan maakt het minder uit of er wel voldoende licht is. Droog is zoals eerder gezegd het toverwoord bij koele overwintering. Een slaapkamer is in een moderne woning zelfs onverwarmd nog gauw 17 of 18 graden. Alleen op een raam op het zuiden kun je de plant dan redelijk goed houden. Bijna alle Echeveria's doen het trouwens geweldig in de tuin, op een zonnige, maar zeer goed gedraineerde plek. Na een relatief koele en vooral droge overwintering zullen ze dan zeker knoppen vormen, dat gaat vrij gemakkelijk. Het is zelfs goed dat je de plant pas iets water geeft als tijdens de rustperiode er enige verdroging zichtbaar is. Dus slaphangende of zelfs iets verrimpelende bladeren. Maar let op: niet overdrijven. Deze pesterij is vaak de beste stimulans om bloei te stimuleren. Succes.

za, 09/01/2010 - 16:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Escheveria sp.1?

Echeveria
za, 09/01/2010 - 16:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Escheveria sp.2?

Groet,

Draco

Echeveria
za, 09/01/2010 - 17:08
D_SDennis

De eerste lijkt op echeveria lilacina, maar jee, er zijn zo veel varieten die op elkaar lijken. De tweede is volgens mij geen Echeveria maar een Sempervivuminfo-icon! Die is winterhard.

za, 09/01/2010 - 18:41
kristof p

geen idee welke deze is maar dit is alvast een erg gemakkelijke. tijdens de winter in de kas de rest van het jaar gewoon met pot ingraven en laten zijn. ze bloeien van de lente tot het najaar. deze heeft ook wel al enkele keren vorst tot ong. -3°C gehad zonder enige schade. (heb nog een andere soort ook, een paarskleurige die een wat meer hangende groei heeft. die is net zo makkelijk als degene op de foto :-).

Echeveria
za, 09/01/2010 - 18:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

D-sdennis als nr 2 een Sempervivuminfo-icon is het toch wel een knaap. Ik ben weinig bekend met deze plantengroep, maar de Sempervivums die 's zomers in de tuincentra worden verkocht zijn doorgaans veel kleinere soorten. Maar met betrekking tot de verzorging zal dat weinig uitmaken. De winterharde Sempervivums staan dacht ik wel graag goedgedraineerd?

za, 09/01/2010 - 19:04
D_SDennis

Klopt, in ons klimaat worden de sempervivums meestal niet zo groot en in onze tuinen neigen ze snel nieuwe, kleine rozetten te maken in plaats van groter te groeien. Maar ik vermoed dat deze in het buitenland is geteeld. Het is in ieder geval wel mogelijk dat sempervivums een redelijke omvang bereiken.

za, 09/01/2010 - 20:48
kraikkonen

Kristof,

Op basis van die van jou heb ik ook mijn echeveria gehaald. Ik had die foto al vaker gezien en hier in de buurt staan er ook een paar. Ik vindt die kleurencombinatie echt super. Nu maar hopen dat ik dezelfde heb gekocht als jij daar op de foto hebt. Zou het toch prettig vinden als iemand de exacte doort weet?

zo, 10/01/2010 - 01:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is bij Escheveria wel oppassen met kleurvariëteiten. In de Kersttijd kom je de fraaiste kleuren tegen rood, zilver en goud. Als die exemplaren weer beginnen te groeien vallen ze door de mand.
De naamgeving voor plant nr 1 Escheveria lilacina lijkt me wel correct. Deze soort staat afgebeeld in de geïllustreerde Vetplantenencyclopedie, een aardig boekwerk ter eerste orientatie, dat ondermeer bij Intratuin wordt verkocht, naar ik meen voor €12,50 (auteur Zdenek Jezek 300 p. REBO 2005).
De kleurenfoto's zijn van goede kwaliteit. Als je zoals in mijn geval vooral op symetrie en kleur planten verzameld, dan valt hier van te genieten.

Groet,

Draco

zo, 24/01/2010 - 12:08
kraikkonen

Ik ben dit topic laatst begonnen over de verzorging van een echeveria.
Nu heb ik 1 exemplaar op een onverwarmde slaapkamer gezet en 1 in een koude schuur. Ik zie nu dat die op de onverwamrde slaapkamer reeds een bloemstengel krijgt. Te vroeg? Nog verpotten?

Links van de kern is ze te zien.

Echeveria
Onderwerp gesloten