Welke plant is dit?
wo, 08/10/2014 - 12:49
Welke plant is dit?
Ik heb een heel zielige plant geadopteerd. Deze stond op het punt om in de groenbak te verdwijnen, als dank is de plant gaan bloeien (wit/paarse bloemetjes). Kenmerken: als je de bladeren aanraakt dan ruiken ze sterk: een beetje oregano met citroengeranium er doorheen. Daarnaast zijn de bladeren en de stengels sterk behaard. Ik ben benieuwd wat het is.
Detail 1
detail 2
Geweldig scherpe foto's!
Waarschijnlijk een Plectranthus soort.
Veel dank, had ik zo zelf niet gevonden, de plant ziet er nl. zo ongelukkig uit!
Foto's kunnen inderdaad beter, maar met telefoon genomen, zonder flits en op een zeer grijze morgen, kunnen ze nog net.
Ook wat tekst op Wikipedia gevonden, dat bevestigt het:
Vijf-in-een-kruid is een grote succulente, kruidachtige, vlezige en sterk aromatische plant. Op de plant zitten korte, zachte, rechte haren. De bladeren hebben een speciale geur.[2] De vlezige stengel is ongeveer30–90 cm lang met of lange, stijve haren dan wel zachte, korte, rechte, dicht bij elkaar staande haren. De zeer dikke, dicht behaarde bladeren zijn breed, ei- tot ovaalvormig met een toegespitste top. Op de onderzijde van het blad komen de meeste klierharen voor. De smaak van het blad is aromatisch met een aangename en verfrissende geur. De lichtpurperen bloemen staan op een korte bloemsteel in dichte kransen op vaste afstanden aan een lange, dunne tros.
Nu weet ik wat ik er mee kan doen: na de bloei snoeien.....
Zet de plant dan gelijk eens in een grotere pot en geef hem ook eens wat
te eten. Dit is nou een mooi voorbeeld van een uitgemergelde plant die
met zijn laatste krachtjes nog een bloemetje geeft in de hoop wat zaden
te produceren weer in de hoop dat zijn kinderen een beter en rijker leven
te wachten staat.